Besöksnäringen 2030

Ett samarbete mellan Örebro universitet Uppdrag AB och Handelskammaren Mälardalen.

November månad, mörkret börjar falla och vintern knackar på dörren, men tröttheten lyser med sin frånvaro på andra våningen av Makeriets glammiga lokaler. Föreläsningssalen är fylld med pratglada deltagare som intresserar sig för besöksnäringen i Örebroregionen. I vimlet möter vi både studenter, forskare och branschrepresentanter som nätverkar i ett härligt sorl innan första föreläsningen startar igång.

Tobias Nygren

 

Forskare Tobias Nygren inleder dagen med en framtidsspaning på hur branschen kommer att ha utvecklats till 2030.  Tobias forskar till vardags på vad som händer när vi kombinerar mat, dryck och ledarskap på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

 

Fyra viktiga trender för framtiden lyfts fram:

  1. Digitalisering och Ai
  2. Hållbarhet och hälsa
  3. Humankapital och värdskap
  4. Individualisering

Kan branschen hänga med i dessa trender finns det stor chans att lyckas i framtiden och möjligheten till att attrahera både nya och befintliga kunder på ett effektivt sätt. Han belyser också vikten av att visa upp det Sverige, det Örebroregionen har som unikt.

Ren natur är vårt absolut starkaste varumärke, säger Tobias.

Åsa ÖströmEfter lunch följer tre kortare föreläsningar, den första från forskaren Åsa Öström som även hon har sin bas på Restaurang- och Hotellhögskolan och forskar i sensorik med fokus på måltidsupplevelser. Åsa föreläser och berättar om hur studenter har deltagit i flera olika projekt och samarbeten med näringslivet med fokus på sensorik och öppnar också upp möjligheten för publiken att samverka med både forskare och studenter på RHS.

Vi vill jobba med projekt och samarbeten för att få vidare forskning, säger Åsa.

Roger HjälmFöreläsning nummer två stod Roger Hjälm för, VD Katrinelund Gästgiveri och Sjökrog. Att vara modig och våga tro på sig själv och sina idér ser Roger som viktiga egenskaper för att fortsätta utveckla sin verksamhet. Han pratade även om företagets värdeord och vikten av att alla anställda känner sig delaktiga i dessa. Roger avslutar med att poängtera att vi, universitetet, region och kommun samt branschens representanter måste jobba tillsammans för att stärka besöksnäringen.

Caroline och Malin

 

 

Den sista föreläsningen för dagen stod Caroline Rådestad och Malin Bergsvik från Visita för, där fokus låg på att tydliggöra karriärvägar och utbildningsvägar för de som vill jobba inom just besöksnäringen.

 

Efter eftermiddagskaffet avslutas dagen med tre parallella workshops som grundar sig på deltagarnas egna önskemål och utmaningar. Tre områden blev extra påtagliga: Kompetensförsörjning, Attraktiva arbetsgivare och Verksamhetsutveckling. Blandningen av studenter, forskare och branschrepresentanter bidrar till livliga och engagerande diskussioner om hur vi tillsammans kan möta framtidens besöksnäring.

Johan, Emma, Felicia och Malak

Johan, Emma, Felicia och Malak var de fyra studenter som deltog under dagen och bidrog med sin kompetens och nyfikenhet under eftermiddagens workshop. Det är alltid spännande att blanda både åldrar och kompetensområden i aktuella diskussionsfrågor.