Njurmedicin, dialysbehandling och njurmedicinsk omvårdnad, 15 hp

Under 2018 kommer Örebro universitet att anordna en uppdragsutbildning, ”Njurmedicin, dialysbehandling och njurmedicinsk omvårdnad”, på uppdrag av den njurmedicinska sektionen vid medicinkliniken på Örebro universitetssjukhus.

Njurmedicin, dialysbehandling och njurmedicinsk omvårdnad

Innehållet i kursen omfattar:

• Urinorganens anatomi och fysiologi, undersökningsmetoder
  • Njursjukdomar, symptom och behandling
  • Konservativ och aktiv njursviktsbehandling
  • Specifik omvårdnad av personer med njursjukdom
  • Kost och nutritionsbehandling vid njursjukdomar
  • Fysioterapi
  • Etiska ställningstagande och livskvalitet
  • Palliativ omvårdnad
  • Kommunikation, interaktion och information

Kursen är på 15 högskolepoäng och kommer att gå på "halvfart" under våren och hösten med start vecka 15, utbildningsdagarna kommer att vara förlagda till Örebro universitet och Universitetssjukhuset i Örebro.

Datum för våren är 11-12 april samt 16-17 maj, återkommer om aktuella datum för HT18 innan sommaruppehållet.

Kostnaden för utbildningen är 13 000 kr exkl. moms per person. Lunch och fika ingår. Minst 25 personer behöver anmäla sig till kursen för att den ska starta. Observera att anmälan är bindande.

Anmälan är stängd.

Kursansvarig

Per Odencrants

Befattning: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för hälsovetenskaper