AI Swedens partnerdag lockade 30-tal till ORU Innovation Arena: ”Inspiration”

1/5

Under torsdagens partnermöte fick besökarna lära sig mer om AI Swedens verktyg och erbjudanden, samt möta både AI-startups och AI-talanger. Dessutom fick de en rundvandring i testmiljöerna robotlabbet och visualiseringslabbet.
– Vi behöver verkligen införliva ny teknik i vår verksamhet. Då är det bra att vara med där det händer, säger Cecilia Hertzman, IT-chef på SCB.

Ett 30-tal personer från både näringsliv och offentlig sektor samlades i ORU Innovation Arena under partnermötet som Mittnoden inom AI Sweden arrangerade.

Bland besökarna fanns aktörer som SCB, Atea, Proact IT, Almi Mälardalen, Strängnäs kommun, IUC Industrihubb, Region Örebro län, Region Västmanland, Region Sörmland och förstås Mälardalens universitet, som tillsammans med Örebro universitet driver Mittnoden inom AI Sweden.

Tanken med mötet var att ge deltagarna inblick i AI Swedens verktyg och erbjudanden. På talarlistan fanns bland andra Stina Liivamäe och Mikael Klintberg från AI Sweden, Jakob Engdahl från SCB, Helena Söderström från Neurolearn och de tre AI-talangerna Herman Hallonqvist, Elis Grahn och Markus Kamsties från AI Swedens Young Talent-program.

SCB, som är partner till AI Sweden, deltog under partnermötet och fortsatte därefter med ett internt IT-möte i ORU Innovation Arena. Cecilia Hertzman, IT-chef på SCB, såg dagen som en möjlighet att fördjupa samarbetet med Örebro universitet.

– Vi har ett samarbete med Örebro universitet, framför allt kring AI. Det samarbetet sker främst via ett fåtal personer och nu vill vi involvera fler av cheferna inom IT, så att vi blir ännu mer insatta, Cecilia Hertzman och fortsätter:

– Vi behöver verkligen automatisera och införliva ny teknik i vår verksamhet för att kunna effektivisera. Då är det bra att vara med där det händer.

Vad ser SCB för möjligheter med AI?

– Det är svårt att veta exakt var AI kommer att passa in, man måste gå utanför boxen och tänka på ett nytt sätt. Jag tror att det bara är fantasin som sätter gränser och därför är sådana här möten viktiga, det blir inspiration för oss.

Örebro universitet satsar mycket på både utbildning, forskning och samverkan inom AI och robotik. Vilken betydelse har det för er?

– Det är helt otroligt vilken fördel vi har, som har den här närheten till universitetet. Vad jag förstår är Örebro universitet ledande inom de här frågorna, så det är bara tur för oss att vi har universitetet så nära, säger Cecilia Hertzman.

Text och foto: Jesper Eriksson