Två forskningsbaserade innovationer från Örebro universitet med på IVA:s topp 100

Josefine Karlsson och Ravi Chadalavada utvecklar innovationerna Den digitala läskompisen och QT-PIE. När Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien avslöjar sin topp 100-lista över årets mest spännande projekt finns Josefine och Ravi med.

Det är viktigt att forskning kommer till nytta i samhället. För att uppmuntra det sammanställer Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, varje år 100 projekt i landet som anses ha störst potential. I år slår sig två innovationer från Örebro universitet in på listan: Den digitala läskompisen och QT-PIE, som båda kombinerar AI och digitalisering för att hjälpa människor.

IVA:s topp 100-lista lyfter forskningsprojekt som har stor potential att bidra till samhället, till exempel genom ökad hållbarhet, jämlikhet, demokrati, säkerhet eller hälsa. Temat för årets 100-lista är ”teknik i mänsklighetens tjänst” och två forskningsbaserade innovationer från Örebro universitet slår sig in på listan.

AI skapar en innovativ lösning som stärker elevers läsförståelse

Den digitala läskompisen har utvecklats av Josefine Karlsson, som är universitetslektor och forskare inom pedagogik vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. Innovationen stärker elevers läsförståelse med hjälp av digital teknik och artificiell intelligens. Genom AI-metoder som maskininlärning kan läskompisen individanpassas för att möta behoven hos varje elev. Samtidigt kan lärarna använda verktyget för att bygga stationer med läsundervisning och fokusera på olika elever på olika sätt.

– När jag tittar på årets 100-lista från IVA ser jag många intressanta, samhällsnyttiga och rent sagt häftiga forskningsprojekt, då känns det naturligtvis väldigt kul och bra att Den digitala läskompisen är utvald som en av dessa. Den digitala läskompisen har stor potential att hjälpa lärare och elever med läs- och språkförståelse som en del av både individuell utveckling och samhällsutveckling. Det känns verkligen fint att det uppmärksammas, säger Josefine Karlsson.

Mer effektiv inlärning vid bilkörning med AI och ögonspårning

Innovationen QT-PIE har utvecklats av Ravi Chadalavada, doktorand inom datavetenskap vid Institutionen för naturvetenskap och teknik, tillsammans med ett team av forskare. Genom att lära en artificiell intelligens våra trafikregler och kombinera det med ögonspårningsteknik, kan QT-PIE användas för att göra inlärningen vid bilkörning mer effektiv. Dessutom testas just nu en tillämpning inom hälso- och sjukvården, där verktyget kan fungera som ett beslutsstöd för läkare som ska fatta beslut om patienters lämplighet i trafiken.

– Jag känner mig hedrad och glad att få ett sådant här erkännande. För QT-PIE är det också bra timing, eftersom vi är en startup i ett tidigt skede. Det är en spännande tid för oss med så många intressanta aktiviteter på gång. Jag tror starkt att det faktum att vi är med på IVA:s topp 100-lista kommer att göra saker ännu bättre. Jag ser fram emot att göra det bästa av denna möjlighet, säger Ravi Chadalavada.

Örebro universitets vision är att bidra till en kunskapsbaserad samhällsutveckling. IVA:s utmärkelse visar att universitetet är på rätt väg, menar Helena Melander Bergström, vd för Örebro universitet Holding och ansvarig för universitetets innovationskontor.

– Att uppmärksammas av IVA är ett kvitto på att lärosätets forskning och kunskap är relevant och kan bidra till nytta i vårt samhälle. Utmärkelser och uppmärksammanden av olika slag bidrar ofta till nya kontakter och möjligheter, det öppnar dörrar som kan vara avgörande för forskarna och innovatörerna, säger Helena Melander Bergström.

Se hela 100-listan här.

Text och foto: Jesper Eriksson