Projektet framtidens lärarutbildning

Intervju med Malin Hagström och Christian Lundahl

Vi ställde några frågor till Malin Hagström och Christian Lundahl som varit delprojektledare för Forskningsbaserat lärande. Här är deras egna reflektioner.

Hej Malin Hagström och Christian Lundahl!

Malin HagströmChristian Lundahl

Kan ni beskriva syftet med ditt projekt i några korta meningar?

Delprojektets syfte var att skapa förutsättningar för forskningsbaserat lärande (FBL), i första hand för lärarstudenter.

Men tanken var att arbetsformer och principer i förlängningen kan användas i flera av universitetets professionsutbildningar.

Och hur har det gått?

Vi har kommit en bra bit på väg! Vi har satt ord på vad vi menar är forskningsbaserat lärande och uttryckt det i text med medarbetare vid Örebro universitet, handledare för verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och studenter som målgrupp.

Genom workshoppar har medarbetare på universitetet börjat skapa en gemensam förståelse för vad forskningsbaserat lärande är och hur det kan användas för att skapa mervärde för studenterna.

Vad är det mest intressanta som kommit fram av ert delprojekt?

Förutom det ovan nämnda har vi utvecklat en progressionsmatris för hur man kan arbeta med kunskapsområden kopplat till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i såväl teori som praktik.

Vad har varit en framgångsfaktor för resultatet i ert delprojekt?

Vi har haft många och kontinuerliga workshoppar med lärare från alla tre lärarprogrammen.

Detta har resulterat i progressionsmatrisen och även kursutveckling vad gäller innehåll och form.

Vad kommer hända nu?

Förhoppningsvis så har det material om och den gemensamma förståelsen för forskningsbaserat lärande sådana kvaliteter att det efter projektets slut finns förutsättningar för att fortsätta arbetet.

Vi har redan sett konkreta resultat, i form av läraktiviteter och examinationsuppgifter, inom flera kurser och program men diskussioner om och implementering av FBL behöver pågå kontinuerligt.