This page in English

Bättre smak på kryddor och grönsaker odlade i växthus med UV-ljus

Victor Castro-Alves i växthuset.

Victor Castro-Alves är en del av universitetets satsning på forskning inom mat och hälsa.

– Växter kan varken flytta på sig eller använda solkräm. Därför producerar de ämnen som skyddar dem mot solens UV-ljus. Dessa påverkar smak, färg och näring, säger Örebroforskaren Victor Castro-Alves. Han forskar om hur vi med hjälp av UV-ljus kan få örter och grönsaker som odlas i växthus att bli godare.

Örebro universitet samlar forskning kring det som står oss riktigt nära - mat och hälsa. En tvärvetenskaplig satsning på forskning som kommer till nytta i samhället. Läs mer om satsningen Mat och hälsa.

Växthus har flera fördelar – de gör det möjligt att odla året runt och skyddar mot olika angrepp. Men växthus stänger ute UV-ljus. Det gör att växterna smakar annorlunda jämfört med grönsaker som växer utomhus.

– Vi har en idé om varför grönsakerna som växter utomhus smakar godare – men vi vet inte exakt vad som händer i växterna ännu.

Forskarna jämför plantor som får växa under olika sorters ljus – olika UV-ljus men också olika former av synligt ljus: blått, grönt eller rött.

– Alla växter reagerar inte på samma sätt. Vi har valt att börja med basilika och dill eftersom de är vanliga i växthus i Sverige, säger Victor Castro-Alves.

Vilka molekyler är nycklar

Analyserna av vilka molekyler som utvecklas i växtens celler jämförs med sensoriska analyser utförda av Restaurang- och hotellhögskolan.

– Vi gör om experimenten åtminstone tre gånger för att få reda på vilka molekyler som är nycklar till den goda smaken, och för att förstå vilket ljus som behövs för att de ska produceras.

De första resultaten på dill är klara.

– Vi har använt UVA- och UVB-ljus och kommit nära det som smakpanelen från Restaurang- och hotellhögskolan har definierat som guldstandard när det gäller smak.

Allt eftersom kommer forskningen att involvera fler växter, som till exempel gurka, och även undersöka hur UV-ljus påverkar hur mycket näring grönsakerna innehåller.

– Om man köper dill i juni och i december får man egentligen två olika produkter, säger professor Åke Strid. Han berättar mer om forskningen om ljus och växter för Mischa Billing i filmen.

En del av Mat och hälsa

Forskningen är en del av universitetets fokusområde Mat och hälsa och Victor Castro-Alves är en av nio postdoktorer inom satsningen.

– Jobbet var som gjort för mig. Det kombinerar allt jag har gjort tidigare, säger han.

Victor Castro-Alves kommer från Brasilien och har arbetat med växtförädling under många år, dels på ett statligt företag och dels inom akademin. Han har till exempel undersökt hur miljön runt odlingar påverkar bananer.

– Bananer som är omringade av en mångfald av andra växter har bättre beredskap för att klara olika angrepp. Dessutom håller de längre. En banan som vuxit mitt i en bananodling håller ungefär 8-9 dagar efter skörd medan bananen omgiven av olika växter håller i 20 dagar. Det är en stor skillnad, säger Victor Castro-Alves.

Förstå vad som händer i frukt

Den röda tråden i hans arbete är att förstå vad som händer inuti frukter och grönsaker för att öka kvaliteten. Men hans avhandling i livsmedelsvetenskap från universitetet i São Paulo hade en annan inriktning.

– Avhandlingen handlar om kostfiber och hur de påverkar immunförsvaret. Men även här undersökte jag olika strukturer i frukt och svamp för att förstå vilka som är bäst på att bygga upp vårt immunförsvar.

Text och foto: Linda Harradine