Mischa Billing – en av årets sommarpratare

Mischa Billing med blomsterkrans.

Sommelier, lektor och nasolog – nu kan Mischa Billing även skriva sommarpratare på sin resumé. Hon utlovar saliv, vin och danska mc-gangsters i sitt Sommar i P1.

– Det var självklart att tacka ja, säger Mischa Billing, som fick frågan att medverka i programmet när hon promenerade hunden i skogen runt Grythyttan.

Mischa Billing är lektor i måltidskunskap på Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet. För många är hon mer känd från tv-programmet Sveriges mästerkock.

Lyssnarna kommer få en glimt av Mischa Billing som barn och från hennes tid i Paris men framför allt kommer hon berätta om sitt hantverk.

Kranvatten, jordgubbar och vin

– Jag kommer göra laborationer och ge lyssnarna en chans att testa. Jag håller på att skriva just nu så allt är inte klart. Men jag tänker kranvatten, jordgubbar och vin.

Förutom att vara expert på vin och på att kombinera mat och dryck har hon bedömt smakkvaliteten på vårt svenska kranvatten och skrivit en bok om hur rosor doftar baserat på 17 års anteckningar från Fredriksdals rosarium i Helsingborg.

Hon har avlagt en doktorsexamen vid Nasologiska fakulteten, med Hasse Alfredson som upphovsman, och hennes näsa fick hederstiteln Årets näsa 2000 av Akademiska föreningen i Lund. Hon är nummer 87 i raden av avgjutningar av näsor i Nasoteket.

Träna luktsinnet

För en sommelier är näsan av stor betydelse och Mischa Billing menar att det går att träna förmågan att använda luktsinnet.

–Jag tänker ta med lyssnarna på en stig som de inte gått förut och när vi är klara kommer de känna sig själva lite bättre.

Mischa Billings Sommar i P1 sänds onsdag 6 juli kl. 13:00-14:30

Text: Linda Harradine