Över 50 ambassadörer besökte Örebro universitet

Under två dagar besökte ambassadörer från hela världen Örebro – tisdag eftermiddag var de på universitetet.

Rektor Johan Schnürer hälsade välkommen och berättade om Örebroforskning, strategiska satsningar och universitetets roll i Sverige och världen.

Sedan var det ett späckat schema för ambassadörerna: smaktest med forskare inom Mat och hälsa, musik med AI, besök i robotlabbet och lunch med inbjudna internationella studenter.

– Det har varit ett enastående besök och på många sätt en aha-upplevelse, säger Tjeckiens ambassadör Jiří Šitler.

– Helt ärligt är det ett fantastiskt universitet. Jag är djupt imponerad, säger Heather Grant, Kanadas ambassadör.

– Det har varit fantastiskt. Det verkar överhuvudtaget finnas mycket användbar kunskap här och jag är mycket imponerad, säger Shigeyuki Hiroki, ambassadör för Japan.

Johan Swahn berättar om sensorikforskning.

Hur påverkar musiken våra smakupplevelser? Johan Swahn, forskare i måltidskunskap vid Sense Lab på Örebro universitet, berättade bland annat om hur musiken kan förbättra våra sinnesupplevelser av mat.

Namibias ambassadör, George M. Liswaniso och Gufran Al-Nadaf, diplomat på Utrikesdepartementet, testar vad som händer med vår smakupplevelse om man tar bort doften ur ekvationen.

Peter Knudsen spelar pioano.

Peter Knudsen, universitetslektor vid Musikhögskolan, spelade jazz tillsammans med AI-trummor. Experimentet visar att människa och AI kan förstå varandra till den grad att de också kan förutse varandras aktioner.

Alaa Hegaz, Egyptens ambassadör.

Alaa Hegazy, Egyptens ambassadör, undrade om AI i framtiden kan ersätta musikalisk talang.

Guatemalas ambassadör, Patricia Lavagnino Spinola

Guatemalas ambassadör, Patricia Lavagnino Spinola, tillsammans med roboten Pepper. Ambassadörerna fick besöka Robotlab och ta del av forskningen som bedrivs vid Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem, AASS.

Amy Loutfi, professor i informationsteknologi, berättade om forskningen vid Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem, AASS, men också om huvudtrenderna inom AI just nu.

Ambassadören från Nordmakedonien, Mira Krajachikj.

Ambassadören från Nordmakedonien, Mira Krajachikj, testade att styra en robotarm med hjälp av VR-glasögon. Robotforskare vid Örebro universitet vill göra det möjligt för operatörer att utföra det tunga arbetet i värmepannan genom fjärrstyrning.

Text, foto och film:
Jasenka Dobric, Linda Harradine