Så kan maten smaka bättre för äldre

Vår förmåga att känna smak och doft försämras när vi blir äldre och det påverkar vår aptit. Vi kompenserar genom att krydda maten lite extra – men det finns andra sätt. Detta ville Örebroforskarna inte bara berätta om utan även visa. Publiken på Örebro universitets seminarium i Almedalen om mat och äldre fick vara en del av ett forskningsexperiment.

Under seminariet presenterade Örebroprofessor Robert Brummer senaste forskningen om mental hälsa och mat – hur mage och tarm påverkar hjärnan och tvärtom. Dessutom diskuterade en panel hur vi kan säkerställa att maten på sjukhus och äldreboenden utformas utifrån det forskningen har kommit fram till.

Panelen:

• Anders Högberg, chef för nutrition och hälsa, Orkla Food
  • Annica Sohlström, generaldirektör, Livsmedelsverket
  • Anders W Jonsson, riksdagsledamot, (C), Socialutskottet
  • Marianne Pettersson, riksdagsledamot, (S), Miljö- och jordbruksutskottet
  • Johannes Hylander, moderator, New Republic

Åsa Öström, professor i måltidskunskap, berättar i videon här ovan om varför det är viktigt att bedriva så kallad multisensorisk forskning.

SE FILMEN: Johan Swahn, forskare i måltidskunskap, berättar om musik- och chokladtestet.

SE FILMEN: Mischa Billing inledde seminariet i Almedalen och presenterade sig själv som en levande smaklök.

Direkt efter seminariet var det dags för mingel. Maten har sina rötter i forskningen som bedrivs vid Restaurang- och hotellhögskolan – forskning om:

Röding   Musslor   Dill   Gråärtor

Örebro universitet i Almedalen