This page in English

Tre Örebrostudenter till Cornell University

Markus Ekman, Amanda Olsson och Carl Klasén i metodköket på RHS.

Markus Ekman, Amanda Olsson och Carl Klasén, studenter vid Restaurang- och hotellhögskolan är uttagna till en sommarkurs på Cornell University.

En har varit säker på sitt yrkesval sedan 12 års ålder. En har haft kockyrket i bakhuvudet – och för en blev måltidsekolog den perfekt kombinationen av olika intressen. Under sommaren förenas de i en internationell sommarkurs på Cornell University, fyra timmars bilresa från New York.

– Det här är verkligen mitt i prick för mig, att få lära känna folk i branschen och jobba med samma saker som hemma fast i en mycket större skala, säger Amanda Olsson, som går Måltidsekologprogrammet vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

Tillsammans med Carl Klasén och Markus Ekman, båda på programmet Kulinarisk kock och måltidskreatör, har Amanda Olsson blivit uttagna till en tio veckor lång sommarutbildning i livsmedelsproduktion och livsmedelshygien vid världskända Cornell University.

Kan öppna för fler utbyten

Dörröppnare för Örebrostudenterna är rektor Johan Schnürer med sina kontakter vid Cornell, bland annat i samband med mat- och hållbarhetskonferensen Sustainology Summit, som arrangerades av Svensk- amerikanska handelskammaren i New York i höstas.

– Jag är mycket glad att professor Carmen Moraru vid Cornell erbjöd våra studenter denna unika möjlighet. Något som absolut bör kunna leda till fortsatt utbyte och samarbete, säger Johan Schnürer.

Alla tre är andraårsstudenter och har höga förväntningar på vad sommarkursen ska ge. Amanda och Markus har valt sensorik som inriktning, och Carl ska studera listeria, en bakterie som kan förekomma i livsmedel och orsaka infektioner.

Betydelse för andra på RHS

Carl och Markus ska bli kockar och ser denna fördjupning i livsmedelsproduktion, produktutveckling, hygien och råvaror, som ett sätt att bredda sina kunskaper.

– Deras erfarenheter kommer att vara ett tillskott och ha betydelse för andra studenter på RHS. Vi är starka inom gastronomi, men inte lika bra inom livsmedelsteknik och livsmedelsförädling, säger Stefan Wennström, prefekt på RHS.

Men den kunskapen förmedlas också på RHS. Markus Ekman hann med två år som yrkeskock i Nederländerna innan han började sin utbildning:

– Här har jag lärt mig råvarukunskap och livsmedelshygien. När jag ser tillbaka inser jag hur mycket som kunde ha gått fel. Vi hade bara tur.

Så mycket mer än att laga mat

Stefan Wennström pekar på att utbildningen till kock kan innebära så mycket mer än att laga mat. Det kan handla om att arbeta med primärproduktion och förädling eller som grossist, innovatör, entreprenör eller matskribent.

Det var bredden som lockade Amanda att välja att utbilda sig till måltidsekolog.

– Jag har alltid varit intresserade av mat, men ville inte bli kock. Måltidsekologprogrammet blev den perfekta blandningen, som fångar hela kedjan från åkern till köket.

Hon, Carl och Markus är nu plats vid Cornell, med hemresan bokad i mitten av augusti.

Text och foto: Maria Elisson

Amanda Olsson

Amanda Olsson från Örebro

Gick natur på gymnasiet, men ville inte jobba som kemist eller biolog.  Intresserad av mat, men inte av att bli kock.

Liten uppgiven innan hon hittade Måltidsekologprogrammet som var och är den ”perfekta blandningen” enligt henne.

Siktar på jobb inom livsmedelsproduktion och vill nå ut till allmänheten med kunskaper om till exempel miljöpåverkan och globala sammanhang.

Carl Klasén

Carl Klasén från Vadstena

Gick natur på gymnasiet och började på civilingenjörsutbildning. Men kom på att han ville laga mat, ett intresse han alltid haft.

Uppvuxen på lantbruk och har egna får, som han ser till så fort han kommer åt.

Vill gärna vara kock några år, men ser också att han kan använda sin kunskaper i framtiden inom livsmedelsproduktionen.

Markus Ekman från Haag i Nederländerna

Visste redan som 12-åring att han skulle bli kock och jobbade som sådan i två år efter gymnasiet.

När suget efter utbildning satte in valde han RHS i konkurrens med bland annat skolor i Schweiz. ”Det bästa val jag gjort i mitt liv” konstaterar han.

Vill jobba som kock, men ser en framtid som lärare och att utbilda nästa generation professionella matlagare.

Cornell University

Cornell University tillhör tillsammans med bland andra Harvard, Yale och Princeton de så kallade Ivy League-universiteten.

Cornell University kom på 19 plats i Times Higher Educations senaste världsrankning