This page in English

”Vi har satt höga mål, men inte omöjliga”

Studenter lagar mat av avfall.

Medicin, vård och gastronomi. Med den unika kombinationen siktar Örebro universitet på att samla forskning och utbildning kring det som står oss riktigt nära – mat och hälsa – och se till att det kommer samhället till nytta.

Örebro universitets seminarier i Almedalen

Mellan hopp och avhopp
Hur kan lärarutbildningen förbättras?

Johan Öhman, professor vid Örebro universitet
Mimmi Rönqvist, ordförande för LR Student
Jessica Schedvin, lärare, debattör och chefredaktör för makthavare.se
Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning
Betty Malmberg (M), ledamot i utbildningsutskottet
Anna- Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet

Måndag 3 juli kl. 15.00-15.50
Wisby Strand Congress, lokal Lye

På matforskningsfronten mycket nytt
Hur förändrar det politiken och vad vi äter ?

Robert Brummer, professor vid Örebro universitet
Matilda Ernkrans (S), ordförande i miljö- och jordbruksutskottet
Lars Appelqvist, ordförande för Livsmedelsföretagen och VD för Löfbergs
Jonas Jacobsson Gjörtler (M), ledamot i miljö- och jordbruksutskottet
Johan Swahn, mat- och trendspanare, Diaz & Swahn
Tobias Nygren, lektor vid Örebro universitet

Måndag 3 juli kl. 16.00-16.50
Wisby Strand Congress, lokal: Lye

Möten och mingel

Måndag 3 juli kl. 17.00-19.00
Wisby Strand Congress, Lye
Välkomna till ett mingel med spännande smakupplevelser. Förtäring och dryck signerad Örebro universitets Restaurang- och hotellhögskola i Grythyttan.

rektor Johan Schnürer

Örebro universitets rektor Johan Schnürer

Mat och hälsa är ett av tre fokusområden som Örebro universitets rektor Johan Schnürer har valt att satsa extra på. Samverkan präglar alla tre.

– Vi har satt höga mål, men inte omöjliga. De går att nå. Inom mat och hälsa måste vi arbeta över ämnesgränser för att hitta nya lösningar. Forskare inom medicin vet hur mikroorganismer i våra tarmar påverkar hälsan och Restaurang- och hotellhögskolan kan sensorik, hur vi upplever mat och doft, säger Johan Schnürer.

– Tillsammans kan de till exempel hjälpa äldre att få matlusten tillbaka och bidra till att de får i sig den näring de behöver för att må bra.

Skjuter till resurser

Forskningen kan berika livsmedelsindustri och restaurangnäring men den kan också utveckla maten i skolan eller äldrevården. När satsningen startade samlades 80 forskare från så vitt skilda ämnen som medie- och kommunikationsvetenskap, psykologi, idrottsvetenskap, sociologi, datateknik och medicin för att besvara en fråga: Hur kan Örebro universitet bidra till en god samhällsutveckling inom området mat och hälsa?

Och universitetet skjuter till resurser. Johan Schnürer satsar 125 miljoner kronor på mat och hälsa. Dessutom satsar han 100 miljoner kronor på det andra fokusområdet: lärarutbildningen. I nära samarbete med regionen har arbetet med att bygga en riktigt bra lärarutbildning, baserad på vetenskap och beprövad skolerfarenhet, påbörjats.

Göra nytta

– Ett kunskapssamhälle förutsätter en fungerande skola med välutbildade lärare. Vi utbildar blivande lärare och vår uppgift är att ge dem bra verktyg för att hantera en komplex verklighet. Den negativa trenden med sjunkande kunskapsresultat har många orsaker men en välutbildad och motiverad lärarkår är en förutsättning för att vända utvecklingen.

Satsningarna har sin utgångspunkt i att forskningsresultat ska komma samhället till nytta genom samverkan, ett uppdrag som är tydligt i högskolelagen, och när det gäller det tredje fokusområdet är det tydligast. Örebro universitet rekryterar som första svenska lärosäte fyra samverkanslektorer inom teknikområdet. Det gäller tillverkningsindustrin, logistikbranschen och IT-branschen.

– Vi vill fördjupa kontakterna med näringslivet och stärka kvaliteten på våra nya civilingenjörsutbildningar.

Text: Linda Harradine
Foto: Kicki Nilsson, ICON