Bohemgreven Mörner och den målande Heidenstam

20 augusti 2022 13:00 – 16:00 Örebro slott

Delar av en tavla av Verner von Heidenstam samt texten "Bohemgreven Mörner och den målande Heidenstam".

Välkommen till en spännande utställning där du får lära känna den, kanske lite dolde, greve Birger Mörner och en annan sida av författaren och poeten Verner von Heidenstam – nämligen den som bildkonstnär.

Under Örebro slotts öppna residens den 20 augusti har du möjlighet att ta del av utställningen Bohemgreven Mörner och den målande Heidenstam.

Både Mörner och Heidenstam var födda i Örebro län och återkom ständigt hit trots att livet tog dem till andra platser både inom och utanför Sverige.

Uppdelat på två rum får du dels följa Verner von Heidenstams måleri från unga år med konstskola till vad som kom att bli en sidosyssla som ändå låg honom varmt om hjärtat. I andra rummet får du veta mer om Birger Mörner – doldisen som även var ett nav för stora kulturpersonligheter både inom och utanför Sverige.

De båda männen var vänner från unga år och livet igenom. Heidenstam skänkte vid ett flertal tillfällen sina skisser och målningar till Mörner. Dessa kom senare att ingå i Mörnersamlingen, som finns tillgänglig på Örebro universitetsbibliotek, från vilken alla tavlor i utställningen är en del av.