Mer information om hantering av dina personuppgifter i Mentimeter

Örebro universitet har enligt högskolelagen ett uppdrag att bedriva utbildning och åtaganden gentemot våra studenter att göra detta på ett bra sätt. Ett responsverktyg bidrar till skapandet av kreativa utbildningsmiljöer och främjar bland annat öppna dialoger och perspektivbyte.

Den rättsliga grunden för användningen av Mentimeter är därför allmänt intresse. Däremot är användningen av Mentimeter helt frivillig för dig som student.

Under tiden som verktyget används har läraren samt övriga användare möjlighet att se vilket namn du angett samt den information du delar med dig av i verktyget under sessionen. Universitetet har inte direkt tillgång till någon annan information om dig som användare utan den användarinformation som finns har enbart Mentimeter. Då ingen information normalt sett sparas när Mentimeter används (undantag kan vara om ex. någon kränker andra studenter eller något annat händer som gör att information behöver sparas) är det svårt att begära rättelse eller radering av information även om universitetet kommer att försöka att vara behjälplig i kontakt med leverantören. Information om dig som använder programmet sparas av Mentimeter under den tid som de anser är nödvändig. Den enda information som Örebro universitet sparar är om det sker något vid ett användande som behöver dokumenteras och i så fall styrs längden på hur länge informationen finns kvar av informationshanteringsplanen, dock ofta minst 2 år. Skulle något sådant ske kan sådan dokumentation begäras ut som en allmän handling. Örebro universitetet har en skyldighet att lämna  ut allmänna handlingar om inte dessa ska/kan beläggas med sekretess.

Om du vill klaga på vår användningen av dina personuppgifter kan detta ske till universitets dataskyddsombud eller direkt till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet.

Örebro universitets dataskyddsombud nås via This is an email address eller via växeln, 019-30300. Du kan även höra av dig till dataskyddsombudet om du har frågor om universitetets personuppgiftshantering i allmänhet.