App med spel och rabatter vinnande innovation för att locka studenter till Open Art

Gustav Pauly, Moa Hedlund och Sofia Strömberg i en föreläsningssal

Gustav Pauly, Moa Hedlund och Sofia Strömberg, en del av laget som blev juryns favorit i tävlingen om att förhöja upplevelsen av årets Open Art i Örebro.

”Visst har jag varit på Open Art - men jag har inga planer på något besök i år.” Den ljumma inställningen till konst ledde till en app som fick juryns toppbetyg i en tävling i interaktionsdesign.
– Vi ville ändra uppfattningen om att konst är tråkigt, säger Gustav Pauly, en av studenterna i det vinnande laget.

Informatikstudenterna bakom ”Open Art Collector" är Moa Hedlund, Sofia Strömberg, Gustav Pauly, Elin Ahlberg, Joakim Fritz och William Enbom.

Tävlingen var finalen på examinationen i kursen interaktionsdesign. Studenter i informatik från olika terminer deltog med 18 projekt och uppdraget vara att” förstärka upplevelsen av konstutställningar”, närmare bestämt Open Art i Örebro.

Sex grupper hade kvalificerat sig till finalen där de presenterade sina innovationer inför andra studenter och en jury - en jury som fick sammanträda längre tid än planerat eftersom konkurrensen var hård.

Till slut kunde jurymedlemmarna Kai Wistrand, Camilla Nicander och Elin Persson avslöja vinnaren – ”Open Art Collector”:

– En lekfull och snygg design som med enkla genomtänkta funktioner bjuder in studenter till ett interaktivt möte med konsten, konstaterar Kai Wistrand i sin uppläsning av motivationen som också pekade ut idén med rabattkoder i appen som en garanti för att göra dagens studenter till ”framtidens konstkonnässörer”.

Kai Wistrand, Camilla Nicander och Elin Persson vid ett bord med papper på.

Kai Wistrand, Camilla Nicander och Elin Persson i juryn hade ingen lätt uppgift att utse vinnare.

Gruppen bakom “Open Art Collector” började sitt designarbete med en enkät till studenter. Resultatet visade att det krävdes något lite extra för att väcka intresset för konst i den gruppen.

Lockbetet blev en app som erbjuder en blandning av ingångar till de motvilliga konstkonsumenterna. Ett tricks var att med mobilen går runt och ta bilder på konstverken för att samla poäng som summerar till rabattkoder.

– Studenter har ju lite sämre ekonomi än andra, så rabatter är populärt. Det finns också en utmaning i att samla poäng och tävla mot kompisar, säger Moa Hedlund i den vinnande gruppen.

I juryn fanns en medlem med ett stort eget intresse i just denna uppgift i interaktionsdesign.

– Jag hade en slug baktanke med att vara med och ta del av denna kunskap och teknik i framkant. För årets Open Art har vi redan en app, men det finns mycket jag kan ta med mig av studenternas tankar, säger Elin Persson, som leder årets Open Art i Örebro.

Ann-Sofie Hellberg, Jonas Moll och Thangavel Gomathi

Ann-Sofie Hellberg, Jonas Moll och Thangavel Gomathi, lärare i informatik, praktiserar ”undervisning som forskning” i kursen i interaktionsdesign.

Kursen i interaktionsdesign är också föremål för ”undervisning som forskning”. Lärarna Jonas Moll och Ann-Sofie Hellberg samlar in data från kursen i form av fördjupade kursutvärderingar.

– Vi systematiserar svaren och kan utveckla undervisningen baserad på forskning, säger Jonas Moll och jämför med enklare former av kursutvärdering där mer av slumpmässiga synpunkter från kursdeltagare kan påverka senare kurser.

Resultatet av denna studie ska enlig planen publiceras i sommar och presenteras på en internationell konferens i Uppsala i höst.

Tre bilder från appen.

Appen uppmärksammades för sin snygga design och lekfullhet.

Text: Maria Elisson
Foto: Linda Harradine