Cecilia skrev uppsats i Paris: ”En fantastisk möjlighet”

Tre personer uppe i Eiffeltornet. Staden Paris syns i bakgrunden.

Cecilia Klanger (i mitten) vid ett besök i Eiffeltornet tillsammans med två nya vänner.

Läkarstudenten Cecilia Klanger gjorde praktik och skrev sitt självständiga arbete på Pasteurinstitutet i Paris – tack vare ett stipendium från Erasmus+.
– Jag älskar Paris, där finns så mycket att se och göra, säger hon.

Cecilia Klanger hade siktet inställt på att åka utomlands den tionde terminen av Läkarprogrammet, eftersom det är då man skriver sitt självständiga arbete i medicin. Ungefär ett år innan det var dags började hon leta efter handledare här hemma som hade kontakter med forskare i andra länder.

– Jag älskar att lära mig språk och att få ta del av nya kulturer och jag hade länge funderat på om jag kunde åka utomlands just den här terminen, berättar hon.

Cecilia Klanger vid Louvren

Cecilia Klanger utanför Louvren i Paris.

Fin handledning i laboratoriet

Det visade sig att forskare vid Örebro universitet har ett samarbete om meningokockbakterier med en forskargrupp vid Pasteurinstitutet i Paris, dit Cecilia Klanger var välkommen. Under åtta veckor arbetade hon i det välrenommerade laboratoriet i centrala Paris.

– Jag gjorde alla laborativa delar av mitt projekt där. Mitt mål var att ta reda på om det är en specifik gen hos meningokockbakterien som skulle kunna vara en del av förklaringen till varför den ibland orsakar svår sjukdom. Jag hade länge velat prova att jobba i ett laboratorium, så det var jätteroligt. Jag fick väldigt fin handledning och lärde känna många nya vänner, säger hon.

Vacker stad – och välkomnande invånare

Vid Pasteurinstitutet fanns många andra studenter och doktorander, som också tillbringade en kortare eller längre period för att forska eller studera där. Cecilia Klanger hittade bostad på ett studenthem för flickor, som drevs av nunnor – även det centralt beläget i Paris.

Pasteurinstitutet

Här i Pasteurinstitutet gjorde Cecilia Klanger sin praktik.

– Det finns så otroligt mycket att göra och se i Paris. Bara känslan av att få vara i en så stor och vacker stad varje dag är fantastisk. Jag besökte muséer, satt på caféer och läste och flanerade runt i staden. Alla var vänliga och välkomnande, tvärtemot vad man brukar höra. Jag älskar Paris, det var fantastiskt att vara där, berättar Cecilia Klanger.

Vad har du för tips till andra som vill skriva uppsats eller göra praktik utomlands?

– Börja planera i god tid, det finns en del som behöver göras i rätt ordning för att man ska kunna få de bästa förutsättningarna och ansöka om Erasmus-stipendium, till exempel. Jag fick väldigt fin hjälp och vägledning av Internationella kontoret vid Örebro universitet, säger Cecilia Klanger.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Privat

Institut Pasteur är ett privat forskningsinstitut i Paris, som bedriver forskning inom biologi, mikroorganismer, sjukdomar och vacciner.

Läs mer om Läkarprogrammet vid Örebro universitet.

Gör praktik utomlands med Erasmus+

Erasmus+ är ett europeiskt stipendieprogram som finansieras av EU-kommissionen. Syftet med stipendiet är att underlätta för studenter i Europa att studera eller göra praktik utomlands, utveckla sina språkkunskaper och upptäcka en ny kultur.

Ansökan till Erasmus+ praktikstipendium sker löpande, senast en månad innan planerad aktivitet.

Här kan du läsa mer om Erasmus+ praktikstipendium.

Har du frågor om utbytesstudier eller praktik utomlands kan du kontakta Internationella kontoret på This is an email address