Gymnasieelever möter studenter – stort intresse när universitet bjuder in till inspirationsdag

Studenter på campus.

Omkring 850 gymnasieelever kommer till Örebro universitet på fredag för att uppleva campus och få ett smakprov på studentlivet.
– Intresset har varit jättestort, dagen är helt fullbokad, berättar Madelen Renner, koordinator för Inspirationsdagen.

Här kan du läsa mer om Inspirationsdagen.

Det är första gången som Örebro universitet arrangerar en inspirationsdag för gymnasieelever på hösten. I mars varje år bjuds gymnasielever i årskurs tre in till Universitetsdagarna, som har ett liknande koncept men med ännu större fokus på valet av utbildning.

– Vi ser ett ökat intresse bland gymnasieskolorna för att få komma hit och uppleva campus på plats, efter åren av pandemi när så mycket bara har varit digitalt, säger Madelen Renner.

Chans att träffa studenter och studievägledare

Under Inspirationsdagen får gymnasieelever från årskurs två och tre bland annat gå en guidad rundtur på campus, ta del av en inspirationsföreläsning och träffa studenter, studievägledare och andra utställare vid ett mässtorg.

– Vi hoppas att eleverna ska få en känsla för hur det är att plugga på ett universitet – och att de ska känna sig inspirerade. Målet är att fler ska våga ta steget att söka till högre studier, säger Madelen Renner.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Terése Classon Sundh