Kungligt musikstipendium till student på Musikhögskolan i Örebro

Octavian Leyva Dragomir.

"Musikhögskolan i Örebro är en lugn plats där jag verkligen kan fokusera – och jag trivs jättebra", säger Octavian Leyva Dragomir..

Pianisten Octavian Leyva Dragomir, student på Musikhögskolan vid Örebro universitet, får Dorothy Irvings romansstipendium som delas ut av Kungl. Musikaliska Akademien.
– Jag är glatt förvånad – det känns som en bekräftelse, säger han.

Här kan du läsa mer om de utbildningar som finns vid Musikhögskolan i Örebro.

Octavian Leyva Dragomir får stipendiet tillsammans med sopranen Anna Bæk Christensen från Danmark, för att de genom sin musik "främjar liedkonsten i Dorothy Irvings anda" och visar "stort engagemang i att lyfta fram romansens berättarkraft", enligt motiveringen.

Vad betyder stipendiet för dig?

– Jag ser det som en bekräftelse på att jag verkligen kan bli musiker. Ibland funderar jag på om jag övar tillräckligt mycket och om talangen räcker till. När något sådant här händer är det som att man kommer in i en annan kategori. Det känns som att jag med det rätta jobbet ändå har förutsättningar att bli riktigt bra. Och på sätt och vis känner jag att priset går till rätt person – jag har alltid haft en särskilt stor passion för just romanser, säger Octavian Leyva Dragomir.

"Vi går in för att ha roligt"

En romans inom konstmusiken är ett stycke komponerat för sång och piano. Här är det Octavian Leyva Dragomir som spelar piano och Anna Bæk Christensen som står för sången. De har bara spelat tillsammans i ungefär två år, vilket Octavian tror kan bidra till att deras musik innehåller ett stort mått av nyfikenhet och lekfulllhet.

– Anna och jag är fortfarande nyfikna och unga och vi är båda hängivna och spontana. Vi går inte fram och säger att "nu ska vi visa hur det ska låta", utan vi leker och går in för att ha roligt. Jag tror att det är den attityden som gjorde att vi fick stipendiet – och vi har verkligen jättekul tillsammans, berättar han.

"Musikhögskolan – en lugn plats där jag kan fokusera"

Octavian Leyva Dragomir studerar Interpretation 2 på avancerad nivå vid Musikhögskolan i Örebro och spelar piano för universitetslektor Mats Jansson. Han har tidigare läst vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt vid Escola Superior de Música de Catalunya i Barcelona och Vadstena Sång och Pianoakademi.

– För mig är Musikhögskolan i Örebro en lugn plats där jag verkligen kan fokusera – och jag trivs jättebra. Det är bra lokaler och hög nivå på lärarna. Det känns också lite mer personligt och det finns en närhet till lärarna här, som man inte alltid får på större ställen där man riskerar att bli en i mängden, säger Octavian Leyva Dragomir.

Stipendiekonsert på Konserthuset i Stockholm

Dorothy Irvings stipendium innebär att Octavian och Anna får dela på 200 000 kronor och genomföra en stipendiekonsert i Grünewaldsalen på Konserthuset Stockholm den 23 januari 2023 kl. 18.00, på Dorothy Irvings födelsedag.

Vad ska du göra för pengarna?

– Jag ska köpa en ny kostym och en i-pad för notläsning. Resten ska jag spara. Men kostymen blir bra till konserten, man måste ju "look the part", säger Octavian Leyva Dragomir.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Julia Pedersen

Dorothy Irvings romansstipendium

Dorothy Irvings romansstipendium delas ut av Kungl. Musikaliska Akademien till en konstnärligt högtstående duo bestående av sångare eller sångerska och pianist som kontinuerligt samarbetar.

Sopranen Anna Bæk Christensen och pianisten Octavian Leyva Dragomir är de första som får stipendiet. Här kan du läsa mer om Dorothy Irvings romansstipendium.