Mentor Match ger Örebrostudenter ett karriärlyft

Två personer samtalar.

Vill du öka dina chanser att få jobb efter studierna? Genom Mentor Match får du som är student en chans att bygga nätverk och förbereda dig inför arbetslivet.
– Vi har mentorer från nästan 100 olika företag och organisationer i alla branscher. ABB, Europaparlamentet, Domstolsverket och Volvo CE är några exempel, säger Tim Stubbings på Örebro universitet.

Mentor Match är Örebro universitets mentorskapsprogram, som för samman talangfulla och motiverade studenter med noga utvalda alumner och vänner till Örebro universitet.

Här kan du läsa mer om och ansöka till Mentor Match.

Nu öppnar anmälan till Mentor Match, Örebro universitets mentorskapsprogram som matchar studenter med mentorer från både små och stora företag och organisationer över hela världen. Förra året deltog hela 129 mentorspar, vilket gör Mentor Match till ett av Sveriges största mentorsprogram på universitetsnivå.

– Det känns fantastiskt roligt att vi har mentorer från länder som Storbritannien, Peru, Danmark, Italien och Belgien. Men de allra flesta finns här på hemmaplan, runt Örebro och i Stockholm, Göteborg och Malmö, berättar Tim Stubbings, alumnansvarig vid Örebro universitet.

Skräddarsydda matchningar

ABB, Epiroc, Ericsson, Siemens, Skanska och Saab Dynamics är några exempel på stora industriföretag där mentorerna jobbar. Även Grant Thornton, SJ och Swedbank finns med – liksom flera olika kommuner och institutioner som Domstolsverket och Europaparlamentet.

– Vårt mål är att hitta rätt mentor till varje student både utifrån utbildning, bransch och intressen för att utbytet ska bli givande för bägge parter, säger Tim Stubbings.

Nio av tio rekommenderar Mentor Match

Utvärderingen av förra säsongen visar att deltagarna är nöjda. De studenter som får en mentor brukar uppskatta chansen att knyta kontakter och få ta del av kunskap och erfarenhet om arbetslivet. Även mentorerna får en chans att utvidga sina nätverk och dessutom få kunskap om hur framtidens medarbetare resonerar.

– Över 90 procent säger att de skulle rekommendera Mentor Match till andra. Nästan två tredjedelar av studenterna kan tänka sig att själva bli mentorer senare i livet. Det ser vi som ett gott betyg, säger Tim Stubbings.

Här kan du läsa mer om och ansöka till Mentor Match. Sista ansökningsdagen är 17 oktober.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Terése Andersson