Skolelever utvecklar idéer för en mer attraktiv stad

Sex studenter mot en grön bakgrund.

Studentambassadörer. Studenterna Aleksander Berger, Kristina Khajo, Matilda Eklund, Mehdi Mohamed, Felix Fridholm och Tilda Petersson står redo att ta emot de 25 elever som gör sin första dag på Örebro universitets Summer College idag.

Fyra utmaningar – 25 kreativa ungdomar. Idag startar Summer College 2022, en feriepraktik för skolelever som under tre veckor ska jobba fram idéer för att utveckla Örebro kommun.
– Det ska bli så spännande, säger Felix Fridholm, en av de studenter som handleder eleverna.

Hur kan resecentrum i Örebro bli en attraktiv mötes- och entréplats för ungdomar? Vad skulle Olof Palmes torg kunna användas till i framtiden? Hur kan Brickebacken utvecklas för att området ska bli tryggare för äldre? Och vad krävs för att skapa en oas som lockar cyklister och kanotister till en  hittills ganska okänd strand i närheten av bostadsområdet Ormesta?

Dessa fyra utmaningar är utgångspunkten när Summer College 2022 startar vid Örebro universitet idag. 25 skolelever som precis gått ut nian på Mellringeskolan, Lillåns skola, Engelbrektsskolan, Västra Engelbrektsskolan, Olaus Petriskolan 7–9 City och Gumaeliusskolan ska under handledning av sex studentambassadörer från Örebro universitet utveckla idéer och komma med förslag till lösningar som presenteras för representanter för Örebro kommun och Örebrobostäder, ÖBO.

"Potential för häftiga grejer"

– Det finns verkligen potential att vi kommer att få se häftiga grejer. Det brukar kunna uppstå ganska oväntade idéer, så det ska bli spännande, säger Felix Fridholm, en av studentambassadörerna som jobbar med Summer College för andra året i rad.

Summer College är en del av Linje 14, som är ett samarbete mellan Örebro universitet och Örebro kommun.

– Förutom att bidra till statsutvecklingen är målet också att ge deltagarna möjligheten att uppleva Örebro universitet och få veta mer om studentlivet. Förhoppningsvis kan vi inspirera några att gå vidare till högre studier, säger Alva Berentsen, koordinator för  Linje 14 på Örebro universitet.

Text och foto: Anna Lorentzon