UTBILDNINGSPLAN

Masterprogram i företagsekonomi, 120 högskolepoäng

Business Administration - Master Programme of Science, 120 Credits

Programkod:
SFÖ2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2005-10-04 (dnr CF 52-534/2005)
Fastställd:
2010-09-08 (dnr CF 52-354/2010)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2011
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Handelshögskolan vid Örebro universitet

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa väsentligt fördjupad förståelse för företagande och organisering i en samhällelig kontext,
- visa fördjupad kunskap om förändringsprocesser i företag och organisationer och fördjupad förståelse för möjligheter och begränsningar att leda och styra dessa processer,
- visa förmåga att självständigt integrera kunskap för att analysera och hantera företags- och organisationsrelaterade problem utifrån fördjupade kunskaper inom ett valt specialområde,
- visa förmåga att, inom sitt specialområde, aktivt medverka och samverka vid förnyelse och förändringsarbete,
- visa förmåga att självständigt identifiera företagsrelaterade problem och göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Företagsekonomi, avancerad nivå, Ekonomistyrning, 15 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Datorbaserad kalkylering och redovisning, 15 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Leda för förnyelse och tillväxt, 15 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Marknadsföringsteori, 7,5 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Modern marknadskommunikation, 7,5 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Ledarskapets identitet och professionalitet, 15 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Organiseringens dynamik, 15 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Externredovisning i tid och rum, 15 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Portföljteori, 7,5 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Riskhantering, 7,5 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Kvalitativa forskningsmetoder och vetenskapsteori, 7,5 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Kvantitativa analysmetoder, 7,5 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Självständigt arbete, 30 högskolepoäng
Företagsekonomi, avancerad nivå, Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud omfattande maximalt 30, alternativt 15, högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet omfattar 120 högskolepoäng (hp) och leder till en masterexamen med företagsekonomi som huvudområde. Möjlighet finns även att avsluta studierna efter ett år (60 hp) och erhålla en magisterexamen. Programmet ger utrymme för fördjupning inom fyra olika specialområden inom huvudområdet företagsekonomi: Ekonomi- och verksamhetsstyrning (kurserna Ekonomistyrning, 15 hp och Datorbaserad kalkylering och redovisning, 15 hp), Marknadsföring och affärsförnyelse (kurserna Leda för förnyelse och tillväxt, 15 hp, Marknadsföringsteori, 7,5 hp och Modern marknadskommunikation, 7,5 hp), Organisation och ledning (kurserna Ledarskapets identitet och professionalitet, 15 hp och Organiseringens dynamik, 15 hp) samt Redovisning och finansiering (kurserna Externredovisning i tid och rum, 15 hp, Portföljteori, 7,5 hp och Riskhantering, 7,5 hp). Inom ramen för programmet ges även möjlighet att komplettera med studier inom andra områden motsvarande 30 hp (för masterexamen), alternativt 15 hp (för magisterexamen). I utbildningen ingår en alternativt två metodkurser omfattande 7,5 hp vardera och ett självständigt arbete motsvarande 30 hp (för masterexamen), alternativt 15 hp (för magisterexamen).

Studenter som läser två år (masterexamen, 120 hp) rekommenderas att under den första och andra (alternativt tredje) terminen läsa samtliga kurser inom ett specialområde för att sedan välja att komplettera med en eller flera kurser från något/några av de andra specialområdena. Den tredje (alternativt andra) terminen kan ägnas åt studier inom andra områden genom valfria kurser ur universitetets utbud (maximalt 30 hp). Kurserna Kvalitativa forskningsmetoder och vetenskapsteori, 7,5 hp och/eller Kvantitativa analysmetoder, 7,5 hp läses under termin två eller tre. Den fjärde terminen är avsedd för examensarbete omfattande 30 hp (uppsats).

Studenterna kan även välja att avsluta programmet efter ett år för magisterexamen (60 hp) och rekommenderas då att under den första terminen läsa en av metodkurserna Kvalitativa forskningsmetoder och vetenskapsteori, 7,5 hp eller Kvantitativa analysmetoder, 7,5 hp samt kurser inom ett till två av de angivna specialområdena i företagsekonomi. Den andra terminen ägnas åt självständigt arbete, antingen motsvarande 15 hp eller 30 hp. Om studenten väljer att skriva ett självständigt arbete motsvarande 15 hp finns utrymme att under den andra terminen läsa ytterligare kurser inom något av de angivna specialområdena i företagsekonomi eller valfria kurser ur universitetets utbud, motsvarande totalt 15 hp.

EXAMEN

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten, utöver examen på grundnivå, fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav

- minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, samt ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom ramen för huvudområdet.

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten, utöver examen på grundnivå, fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav

- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, samt ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom ramen för huvudområdet.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde och minst 60 högskolepoäng i huvudområdet företagsekonomi. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Svenska kurs B och Engelska kurs B från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

På vissa av kurserna inom programmet bedrivs undervisningen på engelska.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2009 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 13 december 2007 till och med utgången av vårterminen 2012.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 13 december 2007 till och med utgången av vårterminen 2013.