UTBILDNINGSPLAN

Statistikerprogrammet, 180 högskolepoäng

Bachelor in Statistics, 180 Credits

Programkod:
SSK1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2000-05-09
Fastställd:
2010-06-16 (dnr CF 52-343/2010)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2011
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Handelshögskolan vid Örebro universitet

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa insikt om statistikerns yrkesroll och professionella ansvar, samt
- visa förmåga att fungera som statistisk konsult och rådgivare till forskare och brukare av statistiska metoder inom andra ämnesområden.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Grundläggande statistik, 15 högskolepoäng (statistik, A-nivå)
Regressionsanalys, 7,5 högskolepoäng (statistik, A-nivå)
Undersökningsmetodik, 7,5 högskolepoäng (statistik, A-nivå)
Statistisk teori, 15 högskolepoäng (statistik, B-nivå)
Tidsserieanalys och prognosmetodik, 7,5 högskolepoäng (statistik, B-nivå)
Generaliserade linjära modeller, 7,5 högskolepoäng (statistik, B-nivå)
Ekonometri, 7,5 högskolepoäng (statistik, B-nivå)
Matematik A, 30 högskolepoäng
Urvalsmetodik, 7,5 högskolepoäng (statistik, C-nivå)
Biostatistik, 7,5 högskolepoäng (statistik, C-nivå)
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (statistik, C-nivå)
Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud omfattande totalt 60 högskolepoäng.

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet omfattar totalt 180 högskolepoäng (hp) och leder till en filosofie kandidatexamen. Inom ramen för utbildningen rekommenderas studenten att läsa 90 hp (A- till C-nivå) inom statistik som är utbildningens huvudområde. Dessutom rekommenderas studenten att läsa minst 30 hp inom matematik. De återstående kurserna, upp till 180 hp, väljer studenten fritt ur universitetets kursutbud. Studenten rekommenderas starkt att inom ramen för valfria kurser läsa informatik.

Programmet inleds med en termins studier på A-nivå i huvudområdet statistik. Först läses kursen Grundläggande statistik, 15 hp. Därefter läses Regressionsanalys, 7,5 hp, parallellt med kursen Undersökningsmetodik omfattande 7,5 hp.

Under den andra terminen läser studenten kurser inom ett annat område om 30 hp innan vidare fördjupning sker på B-nivå inom huvudområdet.

Den tredje terminen inleds med Statistisk teori om 15 hp. Därefter väljer studenten att läsa två av de tre valbara kurserna Tidsserieanalys och prognosmetodik, Generaliserade linjära modeller och Ekonometri, samtliga omfattande 7,5 hp vardera.

Den fjärde terminen läses en valfri kurs och det sista året avslutas med Matematik A, 30 hp, och kurser omfattande 30 hp i statistik på C-nivå. De två kurserna Urvalsmetodik och Biostatistik läses parallellt. Utbildningen avslutas med kursen Självständigt arbete, 15 hp.

EXAMEN

Filosofie kandidatexamen

En filosofie kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde från filosofiskt fakultetsområde,
- ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå inom ramen för huvudområdet,
- minst 30 högskolepoäng inom annat huvudområde/andra huvudområden från filosofiskt fakultetsområde.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Engelska B, Matematik C och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som har påbörjat utbildningen vårterminen 2008 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 27 mars 2007 till utgången av höstterminen 2012.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2008 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 27 mars 2007 till utgången av vårterminen 2013.

De som har påbörjat utbildningen vårterminen 2009 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 27 mars 2007 till utgången av höstterminen 2013.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2009 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 27 mars 2007 till utgången av vårterminen 2014.

De som har påbörjat utbildningen vårterminen 2010 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 27 mars 2007 till utgången av höstterminen 2014.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 26 november 2009 till utgången av vårterminen 2015.

De som har påbörjat utbildningen vårterminen 2011 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 26 november 2009 till utgången av höstterminen 2015.