UTBILDNINGSPLAN
Magisterprogram i arbetslivsvetenskap, 60 högskolepoäng
Master (One Year) Programme in Work Life Studies, 60 Credits
UTBILDNINGENS MÅL
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Mål för utbildningsprogrammet
MAGISTEREXAMEN
Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
(bilaga 2, högskoleförordningen)
DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR
Arbetslivsvetenskap - samhälle, organisation och individen på arbetsplatsen, 30 högskolepoäng (sociologi, avancerad nivå)
Rehabiliteringsarbete med långtidssjukskrivna, 7,5 högskolepoäng (folkhälsovetenskap, avancerad nivå)
Att styra verksamhet och ekonomi, 7,5 högskolepoäng (företagsekonomi, avancerad nivå)
Genus, organisation och ledarskap, 7,5 högskolepoäng (genusvetenskap, avancerad nivå)
Lärande och kompetensutveckling på medarbetarnivå i ett didaktiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng (pedagogik, avancerad nivå)
Arbetsmiljöarbetets villkor - parter, intressen och statliga strategier, 7,5 högskolepoäng (sociologi, avancerad nivå)
Utvärdering och utredning, 7,5 högskolepoäng (folkhälsovetenskap/ företagsekonomi/genusvetenskap/pedagogik/sociologi, avancerad nivå)
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (folkhälsovetenskap/företagsekonomi/ genusvetenskap/pedagogik/sociologi, avancerad nivå)
DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET
Programmet omfattar 60 högskolepoäng (hp) och leder enligt anmälningsalternativ sociologi till en magisterexamen och enligt övriga anmälningsalternativ till en filosofie magisterexamen. Programmet inleds med kursen Arbetslivsvetenskap - samhälle, organisation och individen på arbetsplatsen, 30 hp, som speglar arbetslivsområdet utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv. I kursen arbetar studenterna med att själva utveckla och undersöka olika problemställningar inom ramen för olika arbetslivsteman. Det kan då komma att handla om såväl övergripande perspektiv på arbetslivsutvecklingen, som frågor kring arbetslivsvillkoren och deras förändring i ett individ- och grupperspektiv. Den andra terminen läser studenten 30 hp inom anmälningsalternativets huvudområde: Först en metodkurs i utrednings- och utvärderingsmetodik (7,5 hp), därefter en specifik kurs för huvudområdet (7,5 hp) och till sist ett självständigt arbete om 15 hp.
EXAMEN
Filosofie magisterexamen
En filosofie magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde från filosofiskt fakultetsområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng,
- minst 15 högskolepoäng inom annat huvudområde/andra huvudområden från filosofiskt fakultetsområde, om inte tidigare erhållen examen innehåller detta.
Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen."
Magisterexamen
En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.
BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET
Folkhälsovetenskap
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom folkhälsovetenskap (inklusive ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng).
Företagsekonomi
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom företagsekonomi (inklusive ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng).
Genusvetenskap
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom genusvetenskap (inklusive ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng).
Pedagogik
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom pedagogik (inklusive ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng).
Sociologi
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom sociologi (inklusive ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng).
För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.
URVAL OCH PLATSGARANTI
Folkhälsovetenskap
Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.
Företagsekonomi
Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.
Genusvetenskap
Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.
Pedagogik
Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.
Sociologi
Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.
Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.
ÖVRIGA FÖRESKRIFTER
För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.