UTBILDNINGSPLAN

Electronic government, 120 högskolepoäng

Master Programme of Electronic Government, 120 Credits

Programkod:
SEG2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2005-10-04 (dnr CF 52-532/2005)
Fastställd:
2011-06-23 (dnr CF 52 115/2011)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2012
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Handelshögskolan vid Örebro universitet

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa kunskaper om teorier och praktiker inom området eGovernment som bidrar till ett helhetsperspektiv,
- visa förmåga att initiera, analysera och delta i de förändringsarbeten som sker med hjälp av IKT inom offentlig sektor,
- visa kunskap och förståelse för den europeiska och globala utveckling som ligger bakom eGovernment; det vill säga legala, sociala, tekniska, organisatoriska förändringar kopplat till användning av IKT i offentlig förvaltning,
- visa förmåga att förstå vilka roller teknik kan spela i dessa förändringar
- visa kunskap och förståelse om hur information skapas och används i organisatoriska processer, och hur dessa processer kan styras och förbättras,
- visa färdigheter i att använda vetenskaplig kunskap relaterad till IKT och förändring för att lösa strategiska och operativa problem i myndigheters verksamheter,
- visa förmåga att vara expert på eGovernment med förmåga att hantera förändring i situationer där många aktörer med många motstridiga intressen är inblandade; till exempel myndigheter och företag, lagstiftning och etiska normer, samt sociala och tekniska aspekter,
- visa förmåga att bedöma hur man bäst kan använda IKT för att lösa problem relaterade till den offentliga sektorns verksamhet och roll,
- visa förmåga att kunna delta i forsknings- och utvecklingsarbete kommer studenten att bidra till kunskapsutveckling inom området, samt
- visa förmåga att kritiskt värdera och analysera viktiga och intressanta frågor rörande användning och utveckling av IKT i offentlig förvaltning.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Informatik, avancerad nivå, eGovernment, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, Vetenskapligt skrivande, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, Kvalitativa forskningsmetoder och vetenskapsteori, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, Kravställande och utvärdering av IS, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, Kvantitativa forskningsmetoder, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, IKT-baserad kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, Projektarbete - självständigt arbete, 15 högskolepoäng

Statskunskap, avancerad nivå, Politik och förvaltning, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, Planerad IKT-kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, Integritet och säkerhet, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, Aktuell forskning, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, Projektarbete och projektledning, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, Knowledge management, 7,5 högskolepoäng
Informatik, avancerad nivå, Uppsats - självständigt arbete, 15 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningsprogrammet omfattar 120 högskolepoäng uppdelade på två år. Kurserna läses i den ordning som anges i föregående stycke. Programmet innefattar såväl teoretiska som praktiska element. Det första året syftar till att ge en inledande kännedom och orientering om aktuella problem inom området eGovernment och att på ett praktiskt plan kunna tillämpa denna kunskap. Vidare syftar det första året till att ge kunskap och färdigheter om forsknings- och utvecklingsarbete, att kunna identifiera och tillgodose sitt kunskapsbehov samt att kunna kommunicera sin kunskap. Det andra året syftar till ökad grad av reflektionsförmåga såväl kring forsknings- och utvecklingsverksamhet samt kring vilka faktorer som påverkar hur och varför IKT utvecklas och används inom offentlig sektor, samt hur dessa faktorer kan förstås och hanteras. Det andra året är viktigt inte bara för dem som väljer att gå vidare till utbildning på forskarnivå, utan också för dem som på olika sätt vill arbeta med att utveckla eller värdera IKT-användning inom offentlig sektor.

Programmet ger möjlighet till en etappavgång efter det första året och utbildningen leder då till en magisterexamen. Programmet avslutas då med kursen Informatik, avancerad nivå, Projektarbete - självständigt arbete, 15 högskolepoäng

EXAMEN

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något huvudområde. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs B från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Platserna på programmet fördelas i första hand till behöriga sökanden med något av följande huvudområden i sin examen: ekonomi, informatik, datavetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik, statistik, juridik, sociologi, retorik, samhällskunskap, biblioteksvetenskap eller statskunskap. I andra hand fördelas platserna på programmet till övriga behöriga sökanden. Inom respektive urvalsgrupp rangordnas de behöriga sökande efter antalet avklarade högskolepoäng inom IT-området senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Utbildningen förutsätter att deltagarna har grundläggande datakunskaper, samt vana av att använda Internet. Då undervisningen uteslutande sker på engelska, krävs det också att studenterna obehindrat kan uttrycka sig på engelska i tal och skrift.

Undervisningen har inslag av distansundervisning.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2009 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 9 oktober 2008 till och med vårterminen 2012.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 oktober 2009 till och med vårterminen 2013.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 oktober 2009 till och med vårterminen 2014.