UTBILDNINGSPLAN

Masterprogram i psykologi/folkhälsovetenskap med preventionsinriktning, 120 högskolepoäng

Master Programme in Psychology/Public Health Sciences with Concentration in Prevention Research, 120 Credits

Programkod:
SPP2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2008-10-09 (dnr CF 52-500/2008)
Fastställd:
2011-03-10 (dnr CF 52-510/2010)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2012
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution:
Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa fördjupade kunskaper om de vetenskapliga metoder, designer och analysmetoder som används i beteendevetenskaplig forskning mer generellt och i psykologisk och folkhälsovetenskaplig forskning om prevention (Prevention Science) mer specifikt,
- visa fördjupade kunskaper om unga människors sociala och psykiska anpassning, risker, skyddsfaktorer och friskfaktorer,
- visa fördjupade kunskaper om prevention och intervention som rör barns och ungdomars psykosociala hälsa där familjen, skolan och det omgivande samhället (närsamhället, kvarteret, kommundelen, kommunen, staden) är arenor för det förebyggande arbete, och
- visa god kännedom om metoder som vetenskapligt visat sig ha effekt i förebyggande och hälsofrämjande arbete med familjer, skolan och närsamhället.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning ska studenten
- identifiera vilka mätmetoder, designer och analysmetoder som passar olika typer av forskningsfrågor när det rör människors hälsa och utveckling över tid,
- självständigt reflektera över barns och ungdomars problemutvecklingar utifrån ett preventionsperspektiv,
- integrera utvecklingsforskning (Developmental Science) i prevention och intervention, och
- genomföra egna utvärderingar av preventiva program.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenten
- jämföra och kritiskt förhålla sig till de mest vanligt förekommande preventiva metoder, implementeringar och sätt att utvärdera de psykosociala preventiva program som redovisas i vetenskaplig litteratur,
- utveckla förutsättningar för en yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet och/eller utveckla studenternas möjligheter att självständigt värdera och bedriva forsknings- och utvärderingsarbete, och
- redovisa grunderna i psykologisk forskning generellt och i preventivt arbete i synnerhet; ett kritiskt och kreativt tänkande kring dessa områden; tekniker att kommunicera kunskap och information inom dessa områden; och ett etiskt förhållningssätt.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Vetenskapsteori, 7,5 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Vetenskaplig metodik, 7,5 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Kvantitativa analysmetoder, 7,5 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Vetenskaplig metodik inriktning mot preventionsvetenskap, 7,5 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Vetenskaplig skrivkurs 5 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Utvecklingsvetenskap, 7,5 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Avancerad läskurs, 10 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Preventionsvetenskap, 15 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Implementering, 7,5 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Programutveckling och utvärdering, 15 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Självständigt uppsatsarbete i psykologi/folkhälsovetenskap med preventionsinriktning, 30 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Självständigt uppsatsarbete med allmän inriktning, 15 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)
Självständigt uppsatsarbete med preventionsinriktning, 15 högskolepoäng, avancerad nivå (psykologi/folkhälsovetenskap)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Under utbildningen ska den studerande förvärva de teoretiska och empiriska verktyg som krävs för att bedriva psykologisk och folkhälsovetenskaplig forskning om människors utveckling och hälsa samt preventivt arbete under handledning. Dessa verktyg handlar om alltifrån metateoretiska modeller, beteende- och folkhälsovetenskapliga teorier, vetenskapliga designer och analysmetoder till hur man konkret skriver vetenskapliga rapporter för publicering. Kursen har en orientering mot prevention och intervention. Preventionsdelen är huvudsakligen inriktad på hur man minskar risken för att barn och ungdomar utvecklar psykosociala problem, både externa problembeteenden som exempelvis kriminalitet, droger, våld, och interna problem, som till exempel depression, ätstörningar, självskadebeteenden, och misslyckandeförväntningar.

Masterutbildningen har en generell orientering det första året och en specifik preventionsorientering det andra. Programmet ger efter två års studier en masterexamen i preventionsvetenskap, eller alternativt, en generell magisterexamen i psykologi eller folkhälsovetenskap efter ett år. Programmets samtliga kurser är inom huvudområdet psykologi/folkhälsovetenskap. I inledningen av programmet väljer studenten ett av dessa huvudområden.

Masterprogrammet inleds den första terminen med kurserna Vetenskapsteori, 7,5 högskolepoäng (hp), Utvecklingsvetenskap 7,5 hp, Vetenskaplig metodik ,7,5 hp, Vetenskaplig skrivkurs, 5 hp, och Avancerad läskurs, 10 hp. Under det första året följer därefter kurserna Kvantitativa analysmetoder, 7,5 hp, och Självständigt uppsatsarbete med en allmän inriktning, 15 hp. Möjligheten finns för studerande att avsluta sina studier efter 60 hp med en magisterexamen i psykologi/folkhälsovetenskap, med en allmän inriktning. Om studenten avser avsluta sina studier med en masterexamen kan kursen Självständigt uppsatsarbete med preventionsinriktning, 30 hp, inledas under det första året för att avslutas under det andra året.

Masterprogrammets andra år är specifikt inriktat på preventionsvetenskap och innehåller följande kurser: Preventionsvetenskap, 15 hp, Vetenskaplig metodik inriktning preventionsvetenskap, 7,5 hp, Implementering, 7,5 hp, Programutveckling och utvärdering, 15 hp, samt Självständigt uppsatsarbete med inriktning mot prevention, 15 hp. För masterprogrammet gäller att studenten kan välja mellan att skriva två uppsatser på vardera 15 hp eller att göra en större uppsats om 30 hp.

EXAMEN

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena psykologi, folkhälsovetenskap, omvårdnadsvetenskap, handikappvetenskap, socialt arbete, statskunskap, sociologi, pedagogik, specialpedagogik, eller företagsekonomi, eller motsvarande utländsk examen.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Huvuddelen av kurslitteraturen är på engelska. Gästföreläsningar ges normalt på engelska. Ungefär hälften av undervisningen sker på engelska.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2009 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 29 april 2009 till och med utgången av vårterminen 2012.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 29 april 2009 till och med utgången av vårterminen 2013.