UTBILDNINGSPLAN

Prognos- och utvärderingsmetodik - magisterprogram, 60 högskolepoäng

Programme in Forecasting and Evaluation Methodology, 60 Credits

Programkod:
SPU2N
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2009-01-29 (dnr CF 52-33/2009)
Fastställd:
2011-06-14 (dnr CF 52-114/2011)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2012
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Handelshögskolan vid Örebro universitet

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa förtrogenhet med vanligt förekommande prognosmetoder och utvärderingsmetoder, deras styrkor, svagheter och tillämpbarhet i olika situationer, och
- visa förmåga att kunna tillämpa sina kunskaper i praktiskt prognos- och utvärderingsarbete.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Statistik B, Statistisk teori, 15 högskolepoäng
Statistik, avancerad nivå, Ekonometri, 7,5 högskolepoäng
Statistik, avancerad nivå, Tidsserieanalys och prognosmetodik, 7,5 högskolepoäng
Nationalekonomi, avancerad nivå, Ekonomisk utvärderingsmetodik, 7,5 högskolepoäng
Statistik, avancerad nivå, Prognosmetoder, 7,5 högskolepoäng
Statistik, avancerad nivå, Magisteruppsats, 15 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Kurserna i programmet läses i den ordning som framgår under föregående rubrik. Programmet inleds med en kurs i statistisk teori som ger nödvändiga förkunskaper för de fortsatta studierna. Kurserna i ekonometri och tidserieanalys, som läses parallellt med varandra, ger insikt i ekonometriska och tidsserieanalytiska angreppssätt på prognosarbetet. Kursen i ekonometri ger också förkunskaper för kursen i utvärderingsmetodik. Under programmets andra termin läses kurserna Ekonomisk utvärderingsmetodik och Prognosmetoder parallellt med varandra. Kursen i utvärderingsmetodik ger kunskaper i statistiska och samhällsekonomiska angreppssätt inom utvärdering och kursen i prognosmetoder ger fördjupade kunskaper om prognosmetoder och prognosarbete. Utbildningen avslutas med ett självständigt arbetet i form av en magisteruppsats om 15 högskolepoäng.

EXAMEN

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete på C-nivå om minst 15 högskolepoäng,
- minst 15 högskolepoäng inom statistik,
- minst 30 högskolepoäng inom nationalekonomi.
Dessutom krävs kunskaper motsvarande Svenska kurs B, Engelska kurs B samt Matematik kurs C från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Antal högskolepoäng och erhållna betyg senast sista anmälningsdag. Vid lika meriter ges studenter med flest högskolepoäng i statistik företräde.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Enskilda kurser kan komma att ges på engelska.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Den som har påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 26 november 2009 till och med vårterminen 2012.

Den som har påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 26 november 2009 till och med vårterminen 2013.