UTBILDNINGSPLAN

Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik, 120 högskolepoäng

Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics, 120 Credits

Programkod:
VBM2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2006-10-12 (dnr CF 52-514/2006)
Fastställd:
2011-11-02 (dnr CF 52-664/2011)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2012
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution:
Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa sådana kunskaper och färdigheter inom det medicinvetenskapliga området som krävs för att självständigt kunna göra större arbeten som kan bedömas vara av god vetenskaplig kvalitet och möjliga att publicera som artikel i en tidskrift med referee-system, samt
- visa förmåga att kritiskt och självständigt utifrån en frågeställning planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade diagnostiska analyser/undersökningar samt utvärdera dessa.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Medicin, avancerad nivå, Forskningsprocessen, 15 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Bioinformatiska koncept och metoder, 7,5 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Samtidens ohälsa, 7,5 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Genuttrycksanalys, 7,5 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Molekylära markörer för diagnos och prognos, 7,5 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Experimentell medicin, 7,5 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Laboratoriemedicinska metoder, 15 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Bild- och funktionsdiagnostik I, 7,5 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Bild- och funktionsdiagnostik II, 15 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Synutveckling hos barn I, 15 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Synutveckling hos barn II, synskador, 15 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Forskningsöversikt och design, 15 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Examensarbete, 15 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Examensarbete, 30 högskolepoäng
Medicin, avancerad nivå, Examensarbete, 45 högskolepoäng
Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud på avancerad nivå, omfattande totalt 15/30 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet omfattar 120 högskolepoäng (hp) och leder till en masterexamen med medicin som huvudområde. Utbildningen kan även avslutas efter 60 hp och leder då till en magisterexamen med medicin som huvudområde.

Programmet inleds med den gemensamma kursen Forskningsprocessen, 15 hp. Därefter läser studenten kurser inom valt anmälningsalternativ; bioinformatik (kurserna Bioinformatiska koncept och metoder, 7,5 hp, Samtidens ohälsa, 7,5 hp, Genuttrycksanalys, 7,5 hp och Molekylära markörer för diagnos och prognos, 7,5 hp), experimentell medicin (kurserna Experimentell medicin, 7,5 hp, Samtidens ohälsa, 7,5 hp och Laboratoriemedicinska metoder, 15 hp), bild och funktionsdiagnostik (kurserna Bild- och funktionsdiagnostik I, 7,5 hp, Samtidens ohälsa, 7,5 hp och Bild- och funktionsdiagnostik II, 15 hp) eller ögats funktion och syndiagnostik (kurserna Synutveckling hos barn I, 15 hp och Synutveckling hos barn II, synskador, 15 hp). Studenten avslutar det första året med att läsa valfria kurser inom ramen för universitetets utbud på avancerad nivå om 15 hp.

Studenter som avser att avsluta utbildningen efter ett år med magisterexamen läser istället för valfria kurser om 15 hp kursen Examensarbete, 15 hp.

År två inleds med kursen Forskningsöversikt och design, 15 hp. Därefter väljer studenten antingen kursen Examensarbete, 30 hp, samt valfria kurser inom ramen för universitetets utbud på avancerad nivå om 15 hp eller kursen Examensarbete, 45 hp.

EXAMEN

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Bild och funktionsmedicin

Apotekarexamen, biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, optikerexamen röntgensjuksköterskeexamen, tandläkarexamen eller veterinärexamen, alternativt examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena biomedicinsk laboratorievetenskap, biologi, farmakologi eller medicin. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs B från gymnasieskolan.

Bioinformatik

Apotekarexamen, biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, optikerexamen röntgensjuksköterskeexamen, tandläkarexamen eller veterinärexamen, alternativt examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena biomedicinsk laboratorievetenskap, biologi, farmakologi eller medicin. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs B från gymnasieskolan.

Experimentell medicin

Apotekarexamen, biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, optikerexamen röntgensjuksköterskeexamen, tandläkarexamen eller veterinärexamen, alternativt examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena biomedicinsk laboratorievetenskap, biologi, farmakologi eller medicin. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs B från gymnasieskolan.

Ögats funktion och syndiagnostik

Apotekarexamen, audionomexamen, biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, optikerexamen, psykologexamen, röntgensjuksköterskeexamen, tandläkarexamen eller veterinärexamen, alternativt examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena arbetsterapi, biomedicinsk laboratorievetenskap, biologi, farmakologi, medicin, omvårdnadsvetenskap pedagogik eller psykologi. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs B från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Bild och funktionsmedicin

Antal högskolepoäng inom behörighetsgivande huvudområde senast sista anmälningsdag.

Bioinformatik

Antal högskolepoäng inom behörighetsgivande huvudområde senast sista anmälningsdag.

Experimentell medicin

Antal högskolepoäng inom behörighetsgivande huvudområde senast sista anmälningsdag.

Ögats funktion och syndiagnostik

Antal högskolepoäng inom behörighetsgivande huvudområde senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Utbildningen ges av Örebro universitet i samverkan med Högskolan i Skövde. Studieorten för programmet är både Örebro och Skövde. Anmälningsalternativet Bioinformatik ges huvudsakligen i Skövde medan övriga anmälningsalternativ i huvudsak är förlagda till Örebro. Studieorten framgår av respektive kursplan och Örebro universitets utbildningskatalog. Programmet erbjuds dels som campusförlagt, dels som distansutbildning. Campusstudenternas undervisning är upplagd med föreläsningsveckor respektive veckor med laborationer och seminarier. För distansstudenterna gäller att programmet ges som en distansutbildning med vissa intensivveckor i Örebro, administration och övrig utbildning sker via internet och lärplattform. För att läsa på distans krävs tillgång till en internetansluten dator. Utbildningen är både teoretisk och praktisk.

Undervisningen bedrivs helt på engelska om utländska studenter deltar men på vissa kurser sker examinationerna valfritt på svenska eller engelska, detta framgår av kursplanen.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 3 maj 2010 till och med vårterminen 2013.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 3 maj 2010 till och med vårterminen 2014.