UTBILDNINGSPLAN

Masterprogram i förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens verksamheter, 120 högskolepoäng

Master Programme in Continual Improvement and Innovation of Health Care, 120 Credits

Programkod:
VFH2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2009-03-10 (dnr CF 52-151/2009)
Fastställd:
2011-04-27 (dnr CF 52-272/2011)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2012
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution:
Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa fördjupad förmåga att initiera, medverka i och genomföra förbättringsarbete samt utvärdera genomförda åtgärder, och
- visa fördjupad förståelse om de system som styr vårdarbetet, metoder att mäta resultat och analysera variation, förändringspsykologi, ledarskap och lärandestyrt förändringsarbete.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Vetenskapsteori och forskningsmetodik, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (arbetsterapi/hörselvetenskap/medicin/omvårdnadsvetenskap)
Integrerad kunskapssammanställning, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (arbetsterapi/hörselvetenskap/medicin/omvårdnadsvetenskap)
Kvalitativ och kvantitativ metod, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (arbetsterapi/hörselvetenskap/ medicin/omvårdnadsvetenskap)
Ledarskap och teamarbete som grund för förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (arbetsterapi/hörselvetenskap/medicin/omvårdnadsvetenskap)
Metoder för utvärdering inom hälso- och sjukvård, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (arbetsterapi/hörselvetenskap/medicin/omvårdnadsvetenskap)
Hälsoekonomiska utvärderingsmetoder, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (arbetsterapi/hörselvetenskap/medicin/omvårdnadsvetenskap)
Evidensbaserat arbetssätt inom hälso- och sjukvård, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (arbetsterapi/hörselvetenskap/medicin/omvårdnadsvetenskap)
Självständigt arbete - Master, avancerad nivå, 30 högskolepoäng (arbetsterapi/hörselvetenskap/medicin/omvårdnadsvetenskap)
Självständigt arbete - Master, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (arbetsterapi/hörselvetenskap/medicin/omvårdnadsvetenskap)
Självständigt arbete - Magister, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (arbetsterapi/hörselvetenskap/medicin/omvårdnadsvetenskap)
Valfri(a) kurs(er) inom ramen för universitetets utbud omfattande totalt 15 högskolepoäng på avancerad nivå.
Valfri(a) kurs(er) inom ramen för universitetets utbud omfattande totalt 30 högskolepoäng.

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningens uppläggning och innehåll leder till en ökad professionskunskap och förmåga att leda förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens verksamhet. Vidare är utbildningen en förberedelse för utbildning på forskarnivå. Arbetsterapi, hörselvetenskap, medicin och omvårdnadsvetenskap utgör programmets huvudområden och anmälningsalternativ.

Utbildningens huvudsakliga uppläggning och innehåll för de studenter som avser att avsluta utbildningen med en masterexamen:

Programmet inleds med två kurser i förbättringsarbete, Ledarskap och teamarbete som grund för förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng (hp) samt Hälsoekonomiska utvärderingsmetoder, 7,5 hp.
Ytterligare två kurser i förbättringsarbete läses under utbildningen, det vill säga Metoder för utvärdering av hälso- och sjukvård, 7,5 hp och Evidensbaserat arbetssätt inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng.

I programmet ingår den obligatoriska metodkursen Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 hp . Under utbildningen läses ytterligare någon av programmets metodkurser, det vill säga Integrerad kunskapssammanställning, 7,5 hp eller Kvalitativ och kvantitativ metod, 7,5 hp.

Dessutom ingår kurser på avancerad nivå om totalt 15 hp ur universitetets kursutbud. Därutöver finns det utrymme att fritt välja kurser, om 30 hp ur universitetets kursutbud. I programmet ingår även ett självständigt arbete om 30 hp eller två om vardera 15 hp inom anmälningsalternativets huvudområde.


Utbildningens huvudsakliga uppläggning och innehåll för de studenter som avser att avsluta utbildningen med en magisterexamen:

Programmet inleds med två kurser i förbättringsarbete, Ledarskap och teamarbete som grund för förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng (hp) samt Hälsoekonomiska utvärderingsmetoder, 7,5 hp.

I programmet ingår den obligatoriska metodkursen Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 hp . Under utbildningen läses ytterligare en av programmets metodkurser, det vill säga Integrerad kunskapssammanställning, 7,5 hp eller Kvalitativ och kvantitativ metod, 7,5 hp.

Dessutom ingår kurser om totalt 15 hp som väljs fritt ur universitetets kursutbud. I programmet ingår även ett självständigt arbete om 15 hp inom anmälningsalternativets huvudområde.

EXAMEN

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Arbetsterapi

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet arbetsterapi eller legitimation som arbetsterapeut utfärdad av Socialstyrelsen. Dessutom krävs minst 15 högskolepoäng i vetenskaplig metod och ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng.

Hörselvetenskap

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet hörselvetenskap eller legitimation som audionom utfärdad av Socialstyrelsen. Dessutom krävs minst 15 högskolepoäng i vetenskaplig metod och ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng.

Medicin

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet medicin eller legitimation som biomedicinsk analytiker/läkare/röntgensjuksköterska utfärdad av Socialstyrelsen. Dessutom krävs minst 15 högskolepoäng i vetenskaplig metod och ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng.

Omvårdnadsvetenskap

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet omvårdnadsvetenskap eller legitimation som sjuksköterska utfärdad av Socialstyrelsen. Dessutom krävs minst 15 högskolepoäng i vetenskaplig metod och ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Arbetsterapi

Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Hörselvetenskap

Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Medicin

Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Omvårdnadsvetenskap

Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Masterprogrammets kurser är delvis internetbaserade. Undervisningsspråket är främst svenska, men undervisning kan komma att ske på engelska eller annat nordiskt språk.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2009 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 10 mars 2009 till och med vårterminen 2014.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 16 mars 2010 till och med vårterminen 2015.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 16 mars 2011 till och med vårterminen 2016.