UTBILDNINGSPLAN

Omsorgspedagogprogrammet, 180 högskolepoäng

Programme for Coaching in Disability Care, 180 Credits

Programkod:
VOP1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2011-06-15 (dnr CF 52-273/2011)
Fastställd:
2011-06-15 (dnr CF 52-273/2011)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2012
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution:
Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa kunskap om centrala teorier och begrepp inom handikappvetenskap, om tvärvetenskaplig samverkan och om arbetsmetoder inom funktionshinderomsorgen, samt visa förmåga att relatera kunskapen till personer med olika former av funktionsnedsättning,
- visa förmåga att utföra omsorgspedagogiskt arbete inom funktionshinderomsorgen, dels utifrån socialrättslig lagstiftning, dels utifrån nationella regelverk och internationella konventioner, samt
- visa förmåga att självständigt och med etisk medvetenhet analysera livsvillkor och välfärdssystemets insatser för personer med funktionsnedsättning, för deras förutsättningar och möjligheter till ett aktivt deltagande i samhällslivet.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Handikappvetenskap A, Introduktion till handikappvetenskapen, 15 högskolepoäng
Handikappvetenskap A, Beteende- och samhällsvetenskapliga perspektiv, 15 högskolepoäng
Handikappvetenskap A, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Handikappvetenskap B, Målgruppskunskap, 22,5 högskolepoäng
Valfri(a) kurs(er) inom ramen för universitetets utbud omfattande totalt 30 högskolepoäng
Handikappvetenskap B, Omsorgspedagogiska förhållningssätt, 22,5 högskolepoäng
Handikappvetenskap B, Folkhälsoperspektiv, 7,5 högskolepoäng
Handikappvetenskap B, Teknik inom funktionshinderomsorgen, 6 högskolepoäng
Handikappvetenskap B, Verksamhetsförlagd utbildning, 17 högskolepoäng
Handikappvetenskap C, Forskningsmetodik, 7 högskolepoäng
Handikappvetenskap C, Examensarbete, 15 högskolepoäng
Handikappvetenskap C, Socialrätt och dokumentation, 9 högskolepoäng
Handikappvetenskap C, Profession och verksamhet, 6 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet omfattar 180 högskolepoäng (hp) och leder till en kandidatexamen med handikappvetenskap som huvudområde. Handikappvetenskap är ett tvärvetenskapligt område som omfattar såväl medicinsk och teknisk, som beteendevetenskaplig och kulturvetenskaplig kunskap. I utbildningen ingår såväl teoretiska studier som verksamhetsförlagd utbildning inom funktionshinderomsorgen. I utbildningen behandlas aktuella begrepp och teoribildningar inom handikappvetenskapen utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv. Utbildningen förbereder dels för en professionell yrkesroll inom funktionshinderomsorgens olika områden, dels för vidare studier på avancerad nivå. Programmet inleds med kursen Introduktion till handikappvetenskapen, 15 hp, vilken följs av kursen Beteende- och samhällsvetenskapliga perspektiv, 15 hp. Studenterna rekommenderas därefter att läsa de kurser som framgår under ovanstående rubrik och i den ordningen. Inom ramen för utbildningen utgörs 30 hp av valfria kurser inom ramen för universitetets utbud.

EXAMEN

Kandidatexamen

En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Plats för verksamhetsförlagd utbildning (VFU) anvisas av universitetet, vilket kan medföra att VFU förläggs utanför utbildningsort/hemort. VFU kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.