UTBILDNINGSPLAN

Digital mediedesignprogrammet, 180 högskolepoäng

Digital Media Design Programme, 180 Credits

Programkod:
HDM1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
1999-11-25
Fastställd:
2012-06-26 (dnr CF 52-290/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution:
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa kunskap om och förståelse för mediernas och medieteknologins roll för samhällets och kulturens utveckling,
- visa kunskaper om och förståelse för hur medier idag är integrerade i, och påverkar, människors vardagsliv,
- visa kunskaper om och kunna problematisera mediernas betydelse för den demokratiska processen,
- visa kunskaper och förståelse för olika mediers kommunikativa förutsättningar,
- visa kunskaper om och förståelse för de särskilda villkor som digitala medier skapar för visuell kommunikation,
- visa kunskaper om och förståelse för hur text, bild, ljud och film fungerar i mötet med datoranvändare,
- visa förmåga att hantera datorers tekniska system, medieutrustningar och programvaror, samt
- visa förmåga och färdigheter i att självständigt och kreativt arbeta med ljud- och bildproduktion, samt webb- och multimedieproduktion.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Medie- och kommunikationsvetenskap A, inriktning digital mediedesign, 30 högskolepoäng
Digital mediedesign I, 30 högskolepoäng, (medie- och kommunikationsvetenskap, A-nivå)
Digital mediedesign II, 30 högskolepoäng, (medie- och kommunikationsvetenskap, B-nivå)
Medie- och kommunikationsvetenskap B, 30 högskolepoäng.
Medie- och kommunikationsvetenskap B, inriktning film, 30 högskolepoäng.
Medie- och kommunikationsvetenskap C, 30 högskolepoäng.
Medie- och kommunikationsvetenskap C, inriktning film, 30 högskolepoäng.
Digital mediedesign III, 30 högskolepoäng, (medie- och kommunikationsvetenskap, B-nivå)
Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud omfattande totalt 90 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Termin ett läser studenten kursen Medie- och kommunikationsvetenskap A, inriktning digital mediedesign, 30 högskolepoäng, (hp)

Termin två läser studenten kursen Digital mediedesign I, 30 hp.

Termin tre läser studenten kursen Digital mediedesign II, 30 hp.

Från och med termin fyra erbjuds tre alternativ:
Alternativ 1: Medie- och kommunikationsvetenskap B, 30 hp.
Alternativ 2: Medie- och kommunikationsvetenskap B, inriktning film, 30 hp.
Alternativ. 3: A-kurs i annat huvudområde som väljs ur universitetet katalog.

Termin fem fortsätter studenten studierna enligt det valda alternativet:
Alternativ 1: Medie- och kommunikationsvetenskap C, 30 hp.
Alternativ 2: Medie- och kommunikationsvetenskap C, inriktning film, 30 hp.
Alternativ 3: B-kurs i det valda huvudområdet, 30 hp

Termin sex avslutas programmet enligt med det valda alternativet:
Alternativ 1 och 2: Digital mediedesign III, 30 hp, eller annan valfri kurs, 30 hp
Alternativ 3. C-kurs i det valda huvudområdet, 30 högskolepoäng

Under någon del av kurserna på C-nivå, ska ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng ingå.

EXAMEN

Kandidatexamen

En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Engelska B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6).

eller

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2009 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes 8 december 2006 och ändrades senast 16 oktober 2007 till och med höstterminen 2013.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes 14 oktober 2009 till och med höstterminen 2014.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes 14 oktober 2009 till och med höstterminen 2015.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2012 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 10 augusti 2011 till och med höstterminen 2016.