UTBILDNINGSPLAN

Idrott med inriktning fysiologi och medicin, 120 högskolepoäng

Sports Physiology and Medicine Programme, 120 Credits

Programkod:
IIF2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2008-12-10 (dnr CF 52-614/2008)
Fastställd:
2012-06-14 (dnr CF 52-306/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution:
Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och självständigt utifrån en frågeställning planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade idrottsfysiologiska och idrottsmedicinska undersökningar samt utvärdera dessa.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Forskningsprocessen, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (medicin)
Exercise physiology, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (idrott)
Histological and biochemical methods in the assessment of skeletal muscle,
avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (idrott)
Physiological assessments in exercise physiology, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (idrott)
Examensarbete, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (idrott)
Valfri(-a) kurs(-er) om sammanlagt 15 högskolepoäng inom ramen för universitetets utbud inom idrott, medicin och/eller biomedicinsk laboratorievetenskap
Patofysiologi på cellulär nivå, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (medicin)
Forskningsöversikt, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (medicin)
Forskningsdesign, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (medicin)
Examensarbete, avancerad nivå, 45 högskolepoäng (idrott)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen omfattar 120 högskolepoäng (hp) alternativt 60 hp och är uppbyggd kring huvudområdet idrott som i utbildningen har en inriktning mot fysiologi och medicin. Om utbildningen avslutas efter ett år ska studenten skriva ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 hp, om den avslutas efter två år ska studenten skriva ett självständigt arbete om 45 hp.

Programmet inleds med kursen Forskningsprocessen (15 hp) inom huvudområdet medicin. Därefter läses tre kurser inom huvudområdet idrott (Exercise physiology, 15 hp, Histological and biochemical methods in the assessment of skeletal muscle, 7,5 hp samt Physiological assessments in exercise physiology, 7,5 hp).

Utbildningens första år avslutas antingen med kursen Examensarbete, 15 hp, för de studenter som avser att ta ut magisterexamen eller med kursen Patofysiologi på cellulär nivå, 15 hp alternativt valfri(a) kurs(er) om 15 hp inom idrott, medicin eller biomedicinsk laboratorievetenskap.

Utbildningens andra år inleds med kursen Forskningsöversikt (7,5 hp) och Forskningsdesign (7,5 hp) inom huvudområdet medicin och avslutas med Examensarbete om 45 hp inom idrott.

EXAMEN

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom något av huvudområdena idrott, sjukgymnastik, medicin eller biomedicinsk laboratorievetenskap. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs B eller kurs 6 från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs på engelska. Viss undervisning sker på distans. Vidare är vissa kursavsnitt förlagda vid Norges Idrottshøgskole, Oslo.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 10 december 2008 till och med vårterminen 2013.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 10 december 2008 till och med vårterminen 2014.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2012 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 21 juni 2011 till och med vårterminen 2015.