UTBILDNINGSPLAN

Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i fritidshem, 180 högskolepoäng

Primary Education Programme, with a Specialisation in Extended School Teaching, 180 Credits

Programkod:
LFH1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2011-03-17 (dnr CF 52-744/2010)
Fastställd:
2012-08-21 (dnr CF 52-294/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Centrum för lärarutbildning
Institution:
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

GRUNDLÄRAREXAMEN MED INRIKTNING MOT ARBETE I FRITIDSHEM

För grundlärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten
- visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa sådana ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om barns kommunikation och språkutveckling samt visa kännedom om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
- visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser,
- visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
- visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.

För grundlärarexamen ska studenten också
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten
- visa fördjupad förmåga att stimulera till lärande och utveckling genom att erbjuda barnen en meningsfull och innehållsrik fritid, och
- visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet.

För grundlärarexamen ska studenten också
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
- visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning fritidshem, 30 högskolepoäng, (pedagogik, A- nivå)
Fritidspedagogik I, 30 högskolepoäng, (pedagogik, A- nivå)
Fritidspedagogik II, 30 högskolepoäng, (naturvetenskaplig omvärldsorientering, A-nivå)
Musik för lärare, inriktning fritidshem, 30 högskolepoäng, (musikpedagogik, A- nivå)
Bild för lärare, åk 4-6 och fritidshem, 30 högskolepoäng, (A- nivå)
Idrott och hälsa för grundlärare, 30 högskolepoäng, (idrott, A- nivå)
Utbildningsvetenskaplig kärna II, inriktning fritidshem, 30 hp, högskolepoäng, (pedagogik, B-
nivå)
Utbildningsvetenskaplig kärna III, inriktning fritidshem, 15 högskolepoäng, (pedagogik, C-
nivå)
Fritidspedagogik III, självständigt arbete, 15 högskolepoäng, (pedagogik, C- nivå)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet omfattar 180 högskolepoäng (hp) och leder till grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.

Termin 1 ägnas åt studier i kursen inom Utbildningsvetenskaplig kärna I, som bland annat innehåller fem veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Termin 2 ägnas åt studier i Fritidspedagogik I. I kursen studeras språket och matematikens betydelse för barns kunskapsutveckling och lärande samt kommunikation, ledarskap och drama. I kursen ingår också fem veckors VFU.

Termin 3 ägnas åt studier i Fritidspedagogik II, där innehållet uppehåller sig kring natur, lek och friluftsliv. I kursen ingår också fem veckors VFU.

Termin 4 innebär att studenten väljer någon av de valbara kurserna Musik för lärare, inriktning fritidshem, Bild för lärare, åk 4-6 och fritidshem eller Idrott och hälsa för grundlärare.

Termin 5 ägnas åt studier i kurs II inom Utbildningsvetenskaplig kärna, som bland annat innehåller fem veckors VFU.

Termin 6 inleds studier i kurs III inom Utbildningsvetenskaplig kärna. Programmet avslutas med kursen Fritidspedagogik III som innehåller ett självständigt arbete om 15 hp.

EXAMEN

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom det fritidspedagogiska området.

För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden: ämnes- och ämnesdidaktiska studier med relevans för undervisning i något av skolväsendets ämnen för vilket det finns en fastlagd kurs- eller ämnesplan, utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet och ämne.

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska ämnes- och ämnesdidaktiska studier omfatta 90 högskolepoäng, varav 60 högskolepoäng inom det fritidspedagogiska området och 30 högskolepoäng i ett eller två praktiska eller estetiska ämnen.

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:

- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,

- läroplansteori och didaktik,

- vetenskapsteori och forskningsmetodik,

- utveckling, lärande och specialpedagogik,

- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,

- bedömning och betygsättning, och

- utvärdering och utvecklingsarbete.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Engelska B, Samhällskunskap A och Naturkunskap A (områdesbehörighet 6a).

eller

Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b / 1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6a).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (50 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (50 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmännen i regionen. Avtalen innebär att VFU ska göras inom den verksamhet dessa bedriver. Den studerande ska söka VFU-placering i skolområde/arbetslag genom Lärarutbildningsverktyget LUV. VFU-placering ska ske så att jäv ej kan uppstå i samband med genomförandet samt bedömningen av VFU.

Inom programmet kan vissa kostnader för studenten tillkomma. Exempel på detta är resor i samband med VFU och i vissa kurser även utrustning samt tillfälligthögre levnadsomkostnader vid förläggning av vissa moment på annan studieort.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 25 augusti 2011 till och med höstterminen 2015.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2012 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 16 mars 2012 till utgången av vårterminen 2016.