UTBILDNINGSPLAN

Behandlingsassistentprogrammet, 120 högskolepoäng

Treatment Assistant Programme, 120 Credits

Programkod:
SBE1H
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2003-12-16 (dnr CF 795/2003)
Fastställd:
2012-06-26 (dnr CF 52-469/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution:
Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

HÖGSKOLEEXAMEN

Kunskap och förståelse
För högskoleexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kännedom om områdets vetenskapliga grund och kunskap om några tillämpliga metoder inom området.

Färdighet och förmåga
För högskoleexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen,
- visa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleexamen ska studenten
- visa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa sådan kunskap och färdighet som krävs för socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå,
- visa förmåga att analysera och förstå sociala processer och problem samt kunna identifiera och strukturera åtgärder och lösningar på olika nivåer utifrån kunskapsbaserade metoder,
- visa grundläggande förståelse för missbruksarbetets förutsättningar, utformning och resultat samt visa kunskap om bruk och missbruk av alkohol, narkotika och läkemedel.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förmåga att medverka i förebyggande socialt arbete och socialt förändringsarbete på olika nivåer,
- visa förmåga att relatera olika typer av åtgärder inom verksamheten till de rättsregler och de övergripande principer som styr lagstiftning,
- visa förmåga att kommunicera i utrednings-, behandlings- och förebyggande
sammanhang,
- visa färdighet och förmåga att planera, utföra och utvärdera behandlingsarbete för missbruk och individer med sociala problem samt klienter inom kriminalvården.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa självkännedom, empatisk förmåga och etisk medvetenhet,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Socialt arbete A, 30 högskolepoäng
Missbruk och behandling A, 15 högskolepoäng (socialt arbete)
Socialrätt - Basjuridik för behandlingsassistenter, 15 högskolepoäng (rättsvetenskap, A-nivå)
Utredningsmetodik och dokumentation, 7,5 högskolepoäng (socialt arbete, A-nivå)
Behandlingsassistentens yrkeskunskap och yrkesidentitet, 15 högskolepoäng (socialt arbete, A-nivå)
Mänskliga processer och institutionella miljöer, 7,5 högskolepoäng (socialt arbete, A-nivå)
Socialt arbete B, 30 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen omfattar fyra terminer, det vill säga 120 högskolepoäng (hp) och är yrkesinriktad mot området socialt arbete med vuxna och ungdomar med missbruk och sociala problem. Socialt arbete är utbildningens huvudområde, vilket studeras upp till 105 hp varav 15 hp är förlagda till för yrket relevanta verksamheter. Professionsspecifik färdighetsträning och informationskompetens genomförs på samtliga kurser och nivåer.

Termin 1 introducerar huvudområdet socialt arbete som vetenskaplig disciplin, praktik och profession, med kursen Socialt arbete A. Termin 2 är uppdelad på två kurser om 15 hp vardera. Den första kursen, Missbruk och behandling, belyser missbruk samt olika behandlingsinterventioner. Den andra kursen, Socialrätt, ger kunskaper om centrala socialrättsliga och andra rättsregler med relevans för socialt arbete. Under termin 3 ges den verksamhetsförlagda kursen Behandlingsassistentens yrkeskunskap och yrkesidentitet, 15 hp. Studierna genomförs på en för yrket relevant verksamhet eller institution med handledning från fältet. Under resterande del av termin 3 läses kurserna Mänskliga processer och socialt behandlingsarbete och Utredningsmetodik och dokumentation om 7,5 hp vardera. Utbildningen avslutas med kursen Socialt arbete B. Kursen fördjupar teorier och metoder i socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå och avslutas med att studenten gör ett självständigt arbete om 7,5 hp i form av en uppsats.

EXAMEN

Högskoleexamen med inriktning mot praktiskt behandlingsarbete med missbruk och social problematik

En högskoleexamen med inriktning mot praktiskt behandlingsarbete med missbruk och social problematik uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng i enlighet med denna utbildningsplan, varav minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet socialt arbete, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 7,5 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Plats för verksamhetsförlagd utbildning kan anvisas på annan ort än Örebro, vilket kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 14 oktober 2009 till och med vårterminen 2013.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 14 oktober 2009 till och med vårterminen 2014.