UTBILDNINGSPLAN

Nationalekonomi och ekonometri, 120 högskolepoäng

Economics and Econometrics, 120 Credits

Programkod:
SNA2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2005-10-04 (dnr CF 52-539/2005)
Fastställd:
2012-06-15 (dnr CF 52-283/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Handelshögskolan vid Örebro universitet

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa kunskap om mikroekonomisk och makroekonomisk teori på en så avancerad nivå som krävs för att själv genomföra professionell utredning och analys av ekonomisk-politiska problem, tillgodogöra sig aktuell forskningslitteratur samt själv genomföra forskning på replikerings- (eller adapterings-) nivå eller som deltagare i ett forskningsteam med seniora forskare,
- visa kunskap om statistisk och ekonometrisk metod i tillräcklig utsträckning för att själv genomföra professionell empirisk utredning och analys av ekonomisk-politiska problem, själv utföra forskning på replikerings- (eller adapterings-) nivå eller tillsammans med seniora forskare lämna bidrag till ett gemensamt forskningsprojekt,
- visa förtrogenhet med den teori och metod som används i några av de på arbetsmarknaden vanliga tillämpningsområdena för nationalekonomisk och ekonometrisk analys, till exempel miljöekonomi, hälsoekonomi, finansiell ekonomi, offentlig ekonomi och utvecklingsekonomi
- visa förtrogenhet med och förståelse för aktuell ekonomisk-politisk diskussion och analys inom utvalda områden, förmåga att formulera relevanta problem som utgångspunkt för analys och förmåga att strukturera, planera och genomföra en sådan analys.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Statistics, second level, Mathematics for Statistical and Economic Analysis, 7,5 högskolepoäng
Statistics, second level, Statistical Theory, 7,5 högskolepoäng
Nationalekonomi, avancerad nivå, Mikroekonomi, 7,5 högskolepoäng
Statistics, second level, Econometrics, 7,5 högskolepoäng
Nationalekonomi avancerad nivå, Utvecklingsekonomi, Policymaking in Developing Countries, 7,5 högskolepoäng
Nationalekonomi, avancerad nivå, Makroteori, 7,5 högskolepoäng
Nationalekonomi, avancerad nivå, Globalisering 7,5 högskolepoäng
Nationalekonomi, avancerad nivå, Det internationella handelssystemet, 7,5 högskolepoäng
Nationalekonomi, avancerad nivå, Hälso- och miljöekonomi, 7,5 högskolepoäng
Nationalekonomi, avancerad nivå, Offentlig ekonomi, 7,5 högskolepoäng
Nationalekonomi, avancerad nivå, Economic Evaluation, 7,5 högskolepoäng
Nationalekonomi, avancerad nivå, Finansiering: Lånemarknader och derivat, 7,5 högskolepoäng
Nationalekonomi, avancerad nivå, Finansiering: Riskhantering, 7,5 högskolepoäng
Valfri kurs inom ramen för universitetets utbud inom statistik på avancerad nivå
Självständigt arbete för magisterexamen - uppsatsarbete, 15 högskolepoäng (nationalekonomi, avancerad nivå)
Nationalekonomi, avancerad nivå, Självständigt arbete, 30 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Det generella kravet för programmet är att studenten ska ha läst 30 högskolepoäng (hp) i statistik på avancerad nivå, där tre kurser om 7,5 hp är obligatoriska samt 60 hp i nationalekonomi på avancerad nivå, varav 30 hp ska bestå av ett självständigt arbete.

Programmet inleds med en termin som domineras av kurser i kvantitativ metod. De obligatoriska kurserna är den inledande kursen Mathematics for Statistical and Economic Analysis, 7,5 hp, Statistical Theory, 7,5 hp, Econometrics, 7,5 hp samt en kurs i avancerad mikroteori om 7,5 hp.

Under den andra terminen erbjuds fyra 7,5 poängskurser i statistik på avancerad nivå samt fyra nationalekonomikurser på avancerad nivå. Nationalekonomikurserna är Utvecklingsekonomi, Policymaking in Developing Countries, 7,5 hp, Makroteori, 7,5 hp, Globalisering, 7,5 hp samt en av kurserna Det internationella handelssystemet, 7,5 hp, och Hälso-och miljöekonomi, 7,5 hp. Den här terminen har således inriktning mot globalisering och internationell ekonomi.

Studenter som avser att avsluta programmet efter 60 hp med en magisterexamen behöver läsa minst en av de avancerade nationalekonomikurserna under den andra terminen. Terminen avslutas då med ett självständigt arbete (magisteruppsats) om 15 hp.

Även under den tredje terminen erbjuds avancerade kurser i både statistik och nationalekonomi. .Kurserna i nationalekonomi är Offentlig ekonomi, 7,5 hp, Economic Evaluation, 7,5 hp, Finansiering: Riskhantering, 7,5 hp, samt Finansiering: Lånemarknader och derivat, 7,5 hp.

Under den andra och tredje terminen ska studenten välja kurser inom nationalekonomi på avancerad nivå om sammanlagt minst 22,5 hp.

Den sista och fjärde terminen på masterprogrammet består av kursen Självständigt arbete. Det självständiga arbetet omfattar 30 hp. Redan under termin tre påbörjas förberedelserna inför det självständiga arbetet med val av problemområde, en översikt av teoriförankring samt planering av undersökningsmetod. Redan före terminsstart finns en handledare för uppsatsarbetet utsedd.

EXAMEN

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom nationalekonomi samt 30 högskolepoäng i statistik. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs 6 eller kurs B från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg på kurser i nationalekonomi.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningsspråket på kurser som ingår i programmet är engelska.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 oktober 2009 till och med vårterminen 2014.