UTBILDNINGSPLAN

Personalvetarprogrammet, 180 högskolepoäng

Personnel Work Programme, 180 Credits

Programkod:
SPE1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
1993-12-14
Fastställd:
2013-03-13 (dnr ORU 4.1-1002/2013)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution:
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa både djup och bred samhällsvetenskaplig kompetens inom området personal- och arbetslivsfrågor,
- visa goda kunskaper i samhällsvetenskaplig organisationsteori och ledarskapsteori,
- visa goda kunskaper om arbetsmiljö och hur sättet att organisera arbetet påverkar människor och deras hälsa,
- visa goda insikter i arbetsrättslig lagstiftning och dess tillämpning i organisationer, och
- visa kunskap om betydelsen av frågor om genus och mångfald, särskilt etnisk mångfald, i arbetslivet.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Samhällsvetenskaplig grundkurs I, 30 högskolepoäng, (sociologi, A-nivå)
Samhällsvetenskaplig grundkurs II, 30 högskolepoäng, (sociologi, A-nivå)
Sociologi B, med inriktning mot organisation och arbetsliv, 30 högskolepoäng, (sociologi, B-nivå)
Arbetsrätt med arbetsmiljörätt A, 30 högskolepoäng, (rättsvetenskap, A-nivå)
Sociologi C, med inriktning mot organisation och arbetsliv, 30 högskolepoäng, (sociologi, C-nivå)
Personalarbete, 30 högskolepoäng, (sociologi, C-nivå)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Inom ramen för utbildningen rekommenderas studenten att läsa kurser på A- till C-nivån inom huvudområdet sociologi med inriktning mot organisations- och arbetslivsfrågor. Programmet inleds med de flervetenskapliga kurserna Samhällsvetenskaplig grundkurs I och II, på vardera 30 högskolepoäng, (hp), där de centrala områdena är sociologi, pedagogik och psykologi, alla med inriktning mot organisations- och arbetslivsfrågor. Därpå följer kursen Sociologi B, med inriktning mot organisation och arbetsliv, 30 hp. Termin fyra bör den studerande läsa kursen Arbetsrätt med arbetsmiljörätt A, 30 hp som tillhör huvudområdet rättsvetenskap. Den femte terminen läses Sociologi C, med inriktning mot organisation och arbetsliv, 30 hp där även ett självständigt arbete om 15 hp ingår. Som avslutning på programmet rekommenderas studenten läsa kursen Personalarbete, 30 hp. I denna ingår verksamhetsförlagda studier, som innebär att studenten självständigt under handledning genomför ett kvalificerat utredningsuppdrag på en utvald arbetsplats.

EXAMEN

Filosofie kandidatexamen

En filosofie kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde från filosofiskt fakultetsområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå,
- minst 30 högskolepoäng inom annat huvudområde/andra huvudområden från filosofiskt fakultetsområde.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes 5 februari 2007 (inklusive ändring 3 mars 2009) till och med höstterminen 2014.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes 5 februari 2007 (inklusive ändring 3 mars 2009) till och med höstterminen 2015.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2012 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes 10 augusti 2011 till och med höstterminen 2016.