UTBILDNINGSPLAN

Masterprogrammet i maskinteknik, 120 högskolepoäng

Master Programme in Mechanical Engineering, 120 Credits

Programkod:
TMA2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2007-12-06 (dnr CF 52-564/2007)
Fastställd:
2012-08-07 (dnr CF 52-327/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förmåga till sådan fackmannamässig trygghet i sin yrkesutövning att han/hon antingen själv kan lösa aktuella uppgifter eller inse när det är dags att ta hjälp av annan expertis, och
- visa förmåga att i grupp initiera och föreslå lösningar till problem eller generera idéer som kan relateras till teknisk produkt- och produktionsutveckling.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Maskinteknik, avancerad nivå, Produkt- och produktionsframtagning, 15 högskolepoäng
Maskinteknik, avancerad nivå, Produktionsutveckling mot total kvalitet, 7,5 högskolepoäng
Maskinteknik, avancerad nivå, Product Lifecycle management (PLM), 7,5 högskolepoäng
Maskinteknik, avancerad nivå, Ergonomisk design med virtuella tillämpningar, 7,5 högskolepoäng
Maskinteknik, avancerad nivå, Avancerade material- och tillverkningstekniker, 7,5 högskolepoäng
Maskinteknik, avancerad nivå, Systemkonstruktion, projektkurs, 7,5 högskolepoäng
Maskinteknik, avancerad nivå, Process och produktionsförbättring, 7,5 högskolepoäng
Maskinteknik C, FEM & CFD, fördjupning, 7,5 högskolepoäng
Maskinteknik, avancerad nivå, Examensarbete för Masterprogrammet i maskinteknik, 30 högskolepoäng
Maskinteknik, avancerad nivå, Examensarbete för Masterprogrammet i maskinteknik 15 högskolepoäng
Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud omfattande totalt 22,5 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen ges av Örebro universitet i samverkan med Högskolan i Halmstad och Högskolan i Skövde. Den är tillgänglig vid dessa tre campus. Programmet omfattar 120 högskolepoäng (hp) och leder till en masterexamen med maskinteknik som huvudområde. Det kan även avslutas efter 60 hp och leder då till en magisterexamen. Varje termin är indelad i två läsperioder och under varje läsperiod studeras två kurser parallellt. Programmet inleds med kurserna Produkt- och produktionsframtagning, 15 hp, och Produktionsutveckling mot total kvalitet, 7,5 hp. Under termin 1 läses också Product Lifecycle management (PLM), 7,5 hp.

Student som avser att läsa hela utbildningen om 120 hp läser under resterande terminer kurserna Ergonomisk design med virtuella tillämpningar, 7,5 hp, Avancerade material- och tillverkningstekniker, 7,5 hp, Systemkonstruktion, projektkurs, 7,5 hp, Process och produktionsförbättring, 7,5 hp, FEM & CFD, fördjupning, 7,5 hp samt valfria kurser ur universitetets utbud om sammanlagt 22,5 hp. Utbildningen avslutas med Examensarbete för Masterprogrammet i maskinteknik, 30 hp

Student som avser att avsluta utbildningen efter 60 hp läser under termin 2 kurserna Ergonomisk design med virtuella tillämpningar, 7,5 hp, Examensarbete för Masterprogrammet i maskinteknik, 15 hp, samt valfri kurs ur universitetets utbud om 7,5 hp.

EXAMEN

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Kandidatexamen eller högskoleingenjörsexamen om minst 180 högskolepoäng, inklusive ett självständigt arbete omfattande 15 högskolepoäng på C-nivå, inom maskinteknik eller produktutveckling.
Dessutom krävs kunskaper motsvarande Svenska kurs B eller kurs 2 från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Antal högskolepoäng i matematik, maskinteknik och produktutveckling senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

De studerande skall i huvudsak kunna genomföra hela sin utbildning vid ett och samma campus med undantag av det företagsförlagda examensarbetet. Vid maximalt fyra tillfällen under två läsår kan dessutom obligatoriska kursmoment på annan ort förekomma (max 2 övernattningar per tillfälle). Resor och eventuella logikostnader betalas av studenten.

Delar av undervisningen kan komma att genomföras på engelska.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 25 november 2009 till och med vårterminen 2013.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 25 november 2009 till och med vårterminen 2014.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2012 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes 14 juni 2011 till och med vårterminen 2015.