UTBILDNINGSPLAN

Programmet för simulerings- och dataspelsteknik, 180 högskolepoäng

Programme in Simulation and Computer Games Technology, 180 Credits

Programkod:
TSD1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2005-04-29 (dnr CF 52-180/2005)
Fastställd:
2013-03-15 (dnr ORU 4.1-1004/2013)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förståelse för de frågeställningar som uppkommer då datateknik används dels för underhållning (främst som spel), och dels för att modellera och simulera olika företeelser, och
- visa förutsättningar att kunna svara för utnyttjande av känd teknik och medverka i utveckling av ny teknik inom området.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Datateknik A, Tillämpad datavetenskap, 30 högskolepoäng
Datateknik A, Metoder för modellering, simulering och visualisering, del 1, 7,5 högskolepoäng
Datateknik A, Programmeringsprojekt 7,5 högskolepoäng
Teknik A, Grafisk kommunikation och berättarstrukturer, 15 högskolepoäng
Datateknik B, Tillämpad datavetenskap, 30 högskolepoäng
Datateknik B, Metoder för modellering, simulering och visualisering del 2, 7,5 högskolepoäng
Informatik B, Interaktionsdesign, 7,5 högskolepoäng
Datateknik B, System- och programvaruutveckling, 7,5 högskolepoäng
Datateknik B, System- och programvaruutveckling, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng
Datateknik C, Kompilatorer och interpretatorer, 7,5 högskolepoäng
Datateknik C, Flerkroppssimulering, 7,5 högskolepoäng
Datateknik C, Datorgrafik, 7,5 högskolepoäng
Datateknik C, Java för gränssnitt och nätverk, 7,5 högskolepoäng
Datateknik C, Datoranimering, 7,5 högskolepoäng
Datateknik C, Agentbaserad simulering, 7,5 högskolepoäng
Datateknik C, Examensarbete, 15 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet inleds med kursen Tillämpad datavetenskap A, 30 högskolepoäng (hp), inom huvudområdet datateknik. Inom programmet rekommenderas studenten att läsa kurser om totalt 157,5 hp inom huvudområdet datateknik, varav 52,5 hp är specialiserade mot programmets tema. Därutöver rekommenderas studenten att läsa kursen Grafisk kommunikation och berättarstrukturer om 15 hp, samt kursen Interaktionsdesign om 7,5 hp inom huvudområdet informatik. Datateknikkurserna syftar till att ge den tekniska kompetens som krävs för att utveckla programvara för simulering och spel samt andra tillämpningar. Kursen i grafisk kommunikation och berättarstrukturer ger ett perspektiv på dataspel som ett medium med estetiska och kommunikativa aspekter. Kursen i informatik ger kunskap om hur man designar och analyserar interaktiva system.

EXAMEN

Kandidatexamen

En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Engelska B, Matematik C och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4).
Undantag medges från kravet på Engelska B (rektors beslut 2009-10-15, dnr CF 52-527/2009).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 3b / 3c och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A4).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För information om kursernas undervisningsspråk, se respektive kursplan.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 14 oktober 2009 till och med höstterminen 2014.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes 14 oktober 2009 till och med höstterminen 2015.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2012 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes 23 juni 2011 till och med höstterminen 2016.