UTBILDNINGSPLAN

Högskoleingenjör, Datateknik, 180 högskolepoäng

Computer Engineering Programme, 180 Credits

Programkod:
THD1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
1993-06-30
Fastställd:
2016-06-15 (dnr ORU 4.1-02001/2016)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2017
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

HÖGSKOLEINGENJÖRSEXAMEN

För högskoleingenjörsexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som högskoleingenjör.

Kunskap och förståelse
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och dess beprövade erfarenhet samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa brett kunnande inom det valda teknikområdet och relevant kunskap i matematik och naturvetenskap.

Färdighet och förmåga
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att med helhetssyn självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar,
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt använda kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information,
- visa förmåga att utforma och hantera produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika målgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa betydande teoretiska och praktiska kunskaper inom ämnesområdet datateknik och dess kopplingar till andra teknikområden, och
- visa förståelse för de frågeställningar som uppkommer då datateknik används inom industriella verksamheter.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Datavetenskapens grunder, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1N)
Programmering grundkurs, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1N)
Databasteknik, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1N)
Datorteknik, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
Datastrukturer och algoritmer, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
Objektorienterad programmering, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
Artificiell intelligens, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
Datorkommunikation och nät, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
System- och programvaruutveckling, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
System- och programvaruutveckling, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
Realtidsprogrammering, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
Programmering av distribuerade system, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
Människa-dator-interaktion, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
Kompilatorer och interpretatorer, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
Simulering och visualisering, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i datateknik, 15 högskolepoäng (Datateknik, GXX)
Algebra och analys för högskoleingenjörer, 15 högskolepoäng (Matematik, G1N)
Optimering för högskoleingenjörer, 7,5 högskolepoäng (Matematik, G1F)
Matematisk statistik för högskoleingenjörer, 7,5 högskolepoäng (Matematik, G1F)
Elkretsteori, 7,5 högskolepoäng (Elektroteknik, G1F)
Digitalteknik, 7,5 högskolepoäng (Elektroteknik, G1N)
Teknik och samhälle i utveckling, 7,5 högskolepoäng (Teknik, GXX)
Programvarukvalitet, 7,5 högskolepoäng (Datateknik, G1F)
Entreprenörskap och företagande för ingenjörer, 7,5 högskolepoäng (Företagsekonomi, G1N)
Rättsvetenskap, Juridik för företagande, 7,5 högskolepoäng (Rättsvetenskap, G1N)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen omfattar 180 högskolepoäng (hp), vilket innebär sex terminers heltidsstudier. Varje termin indelas i två perioder inom vilka studenten normalt läser två kurser parallellt. Utbildningen bygger i huvudsak på kurser inom huvudområdet datateknik där både programmering och en rad olika typer av tillämpningar gås igenom. Programmet innehåller även kurser i matematik för att skapa förutsättningar för en analytisk behandling av datatekniska frågor, och elektroteknik vilket är viktigt för att förstå kopplingarna mellan programvara och maskinvara. Slutligen finns kurser som sätter in tekniken i ett företags- och samhällssammanhang.

Utbildningen inleds med kurserna Algebra och analys för högskoleingenjörer och Datavetenskapens grunder. Under termin fem och sex kan studenten delvis välja från ett utbud av valbara kurser. Under termin fem kan studenten först välja mellan Människa-dator-interaktion och System- och programvaruutveckling, fortsättningskurs och sedan välja två av följande tre kurser: Simulering och Visualisering, Programmering av distribuerade system eller Kompilatorer och interpretatorer. Under termin sex kan studenten välja mellan Optimering för högskoleingenjörer eller Programvarukvalitet. Övriga kurser är obligatoriska, och studenten måste välja kurser så att 180 högskolepoäng uppnås. Programmet avslutas med ett examensarbete om 15 hp, som vanligtvis genomförs i samarbete med näringslivet eller inom ett forskningsprojekt.

EXAMEN

Högskoleingenjörsexamen

Högskoleingenjörsexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Fysik B, Kemi A och Matematik D (områdesbehörighet 8).

eller

Grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 3c (områdesbehörighet A8).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.