UTBILDNINGSPLAN

Audionomprogrammet, 180 högskolepoäng

Audiologist Programme, 180 Credits

Programkod:
VAU1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
1995-06-30
Fastställd:
2016-12-08 (dnr ORU 4.1-05181/2016)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2017
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution:
Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

AUDIONOMEXAMEN

För audionomexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som audionom.

Kunskap och förståelse
För audionomexamen ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om hörseln och dess betydelse för individen samt om faktorer som påverkar hörselhälsan, och
- visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För audionomexamen ska studenten
- visa förmåga att genomföra hörselutredningar samt självständigt bedöma och i samverkan med patienten planera, genomföra och utvärdera habiliterande och rehabiliterande åtgärder,
- visa förmåga att identifiera, initiera och delta i hörselfrämjande hälsovård och förebyggande åtgärder i avsikt att förhindra uppkomst av hörselskador,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För audionomexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, deras närstående och andra grupper, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter genomgången audionomutbildning skall studenten kunna
- tillämpa sina kunskaper utifrån ett professionellt förhållningssätt och i enlighet med yrkets etiska kod.
- visa förmåga att kunna reflektera över sin egen lärande- och utvecklingsprocess.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Hörselvetenskap, Kommunikation, ljudmiljö och akustik, 15 hp (G1N)
Hörselvetenskap, Beteende- och samhällsvetenskapliga perspektiv, 15 hp (G1N)
Hörselvetenskap, Vetenskaplig grundkurs, 8 hp (G1N)
Hörselvetenskap, Hörsel- och balanssystemens anatomi och fysiologi, 8 hp (G1F)
Hörselvetenskap, Psykoakustik, akustisk fonetik och talperception, 14 hp (G1F)
Hörselvetenskap, Tillämpad hörselvetenskap I, 30 hp (G2F)
Hörselvetenskap, Tillämpad hörselvetenskap II, 30 hp (G2F)
Hörselvetenskap, Tillämpad hörselvetenskap III, 17 hp (G2F)
Hörselvetenskap, Vetenskaplig teori och metod, 13 hp (G2F)
Hörselvetenskap, Examensarbete, 15 hp (G2E)
Hörselvetenskap, Barnaudiologi, 6 hp (G2F)
Hörselvetenskap, Profession och verksamhet, 7 hp (G2F)
Hörselvetenskap, VFU - fördjupad audiologisk diagnostik/rehabilitering, 2 hp (G2F)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet omfattar 180 högskolepoäng och leder till en audionomexamen. Inom ramen för utbildningen uppfylls dessutom målen för en kandidatexamen med hörselvetenskap som huvudområde. I utbildningen ingår såväl teoretiska studier som verksamhetsförlagd utbildning. I utbildningen tas även internationaliserings- och genusperspektivet i beaktande. Utbildningen förbereder dels för en professionell yrkesroll med ett vetenskapligt förhållningssätt till de kunskaper och färdigheter som audionomprofessionen bygger på, dels för studier på avancerad nivå.

Huvudområdet hörselvetenskap tar sin utgångspunkt i studiet av människan som kommunicerande varelse samt den omgivande ljudmiljöns inverkan på kommunikationen. Studierna grundar sig på hörselns betydelse för kommunikationen både vid normalt hörande och vid nedsatt hörförmåga. Då kommunikation är ett centralt tema introduceras detta i samband med utbildningens första kurs, Kommunikation, ljudmiljö och akustik, och bearbetas vidare under utbildningens kurser. Under utbildningens första år inhämtas vidare grundläggande kunskap om audionomprofessionen och dess vetenskapliga grund. Här ingår kunskap om ljud och ljudmiljö, grundteorier inom beteende- och samhällsvetenskap, grundteorier inom vetenskapsteori, forskningsmetodik och statistik, hörselsystemens uppbyggnad och funktion samt kunskap om psykoakustik, akustisk fonetik och talperception. Dessutom tränas studenten i att tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt och att muntligt i seminarieform och skriftligt kommunicera sina inhämtade kunskaper.

Under utbildningens andra år fördjupas den tidigare inhämtade kunskapen, både genom en fördjupning inom huvudområdet och genom praktisk tillämpning. Studierna belyser konsekvenser av en påverkad hörsel- och kommunikationsfunktion utifrån ett tvärvetenskapligt angreppssätt där studenten tränas att se och beskriva samband mellan människans kommunikationsförmåga och inre respektive yttre påverkande faktorer. Under året inriktar sig studierna mot tillämpad hörselvetenskap där hörsel- och balanssystemens patofysiologi, audiologisk diagnostik, signalteori, audiologisk rehabilitering samt beteendevetenskap behandlas. Under kurserna integreras teoretisk kunskap med praktisk tillämpning. Denna integrering fördjupas ytterligare under de verksamhetsförlagda utbildningsperioderna. Studenten tränas dessutom i att fördjupa sig i ett vetenskapligt förhållningssätt och i att vidareutveckla sina färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation samt att reflektera över sin egen lärande- och utvecklingsprocess.

Under utbildningens tredje år vidareutvecklas dels studentens kunskap om den tillämpade hörselvetenskapen, dels den vetenskapliga skolningen. Denna vidareutveckling sker genom fördjupning inom audiologisk diagnostik, audiologisk rehabilitering och prevention med avseende på både barn och vuxna men också genom verksamhetsförlagd utbildning. Den vetenskapliga skolningen innebär att studenten analyserar, drar slutsatser, värderar och argumenterar på ett vetenskapligt sätt utifrån olika fenomen inom hörselvetenskap. I kurserna Vetenskaplig teori och metod och Examensarbete integrerar och fördjupar studenten sina tidigare kunskaper inom huvudområdet. I examensarbetet förenar studenten fördjupade studier inom hörselvetenskap med fördjupade studier i vetenskapligt arbetssätt. Utbildningens tredje år inbegriper också kunskap om audionomens möjliga roller inom samhälleliga verksamheter.

En övervägande majoritet att programmets kurser berör aspekter av hållbar utveckling. Inom Audionomprogrammet fokuserar aspekter av hållbar utveckling på hälsa och livskvalitet, jämställdhet samt hållbar konsumtion.

EXAMEN

Audionomexamen

Audionomexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om sammanlagt 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Kandidatexamen

En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen G1N, G1F/G1E och G2F/G2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen G2E.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med Örebro läns landsting och med landsting utanför Örebro län. Utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning anvisas av universitetet.

Om den verksamhetsförlagda utbildningen förläggs utanför Örebro län kan det medföra merkostnader för studenter i form av resor och bostad.

Under utbildningen utförs vissa moment via fjärruppkoppling. Regelbunden tillgång till internetuppkoppling är ett krav för att kunna ta till vara på allt kursmaterial som publiceras på särskild nätbaserad plattform. Vissa examinationer kan komma att ske via den nätbaserade plattformen.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.