UTBILDNINGSPLAN

Masterprogram i kemi med inriktning miljöforensik, 120 högskolepoäng

Master of Chemistry in Environmental Forensics, 120 Credits

Programkod:
NKM2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2015-06-16 (dnr ORU 4.1-01174/2015)
Fastställd:
2017-09-08 (dnr ORU 4.1-03662/2017)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2018
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa kunskap om miljöföroreningars spridning i komplexa miljöer i relation till påverkan på människa och naturmiljöer,
- visa fördjupad kunskap om kemikaliers toxicitet och globala miljöpåverkan,
- visa förmåga att utföra toxikologisk riskbedömning av kemikalier,
- visa förmåga att integrera kunskap från miljöforensikens olika delområden för att bestämma tidpunkt och ursprung för olika miljöföroreningar,
- visa förmåga att kunna planera, genomföra och utvärdera avancerade analytiska laborativa försök, inklusive fältförsök, och förklara komplexa samband,
- visa förmåga till ett vetenskapligt och evidensbaserat förhållningssätt avseende miljöforensiskt utredningsarbete,
- visa insikt om hur internationella överenskommelser om miljöfarliga ämnen verkar för att begränsa kemikaliers skadliga inverkan på människa och miljö, och
- visa fördjupad insikt om forskning och projektledning inom miljöforensik.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Föroreningars spridning i mark, vatten och luft, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (kemi, A1N)
Miljötoxikologi, 10 högskolepoäng (miljövetenskap, G1F)
Miljötoxikologisk riskbedömning, avancerad nivå, 5 högskolepoäng (miljövetenskap, A1N)
Hälsa, miljö och hållbar utveckling, 15 högskolepoäng (kemi, A1N)
Avancerade analytiska metoder inom miljöforensik, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (kemi, A1F)
Kemometri, statistik för kemisten, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (kemi, A1F)
Vetenskaplig metodik och projektledning med inriktning miljöforensik, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (kemi, A1F)
Självständigt arbete för magisterexamen i kemi, avancerad nivå, 30 högskolepoäng (kemi, A1E)
Självständigt arbete för masterexamen i kemi, avancerad nivå, 45 högskolepoäng (kemi, A2E)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen omfattar 120 högskolepoäng (hp) och leder till en masterexamen med kemi som huvudområde. Utbildningen kan även avslutas efter ett år med magisterexamen om 60 hp. Programmet inleds med kursen Föroreningars spridning i mark, vatten och luft, 15 hp, som behandlar föroreningars egenskaper, ursprung och spridning mellan olika medium (mark, vatten och luft).

Programmet ger fördjupad teoretisk bakgrund till olika miljöforensiska delområden, inklusive dokumentation av förorenade områden, identifiering av föroreningskällor, transportmodellering och bestämning av miljöföroreningar med avancerade analytiska metoder. Genom att integrera kunskaper från de olika kurserna kan tidpunkt och källor för kemiska föroreningar i miljön bestämmas. Problembaserat lärande utifrån miljöforensiska fall tillämpas under utbildningen där fallen liksom programmet i övrigt har en stark anknytning till näringslivet.

EXAMEN

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen A1N/A1F/A1E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen A1E.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen A1N/A1F/A1E och A2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng med beteckningen A2E.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng med 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet kemi eller inom ett annat naturvetenskapligt huvudområde. Den som har 90 högskolepoäng med succesiv fördjupning inom ett annat naturvetenskapligt huvudområde ska därutöver ha minst 60 högskolepoäng inom huvudområdet kemi. Behörig är också den som har en högskoleingenjörsexamen inom kemiteknik. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs 6 eller kurs B från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen sker på engelska.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.