Mixed Reality i industriella tillämpningar, 3 hp

Mixed reality, eller blandad verklighet som det också kallas, föddes i det ögonblick som människan började använda sin fantasi. Påhittade ting, karaktärer, berättelser och hela världar spreds genom konst och litteratur. Över tid har människans framsteg banat väg för nya kreativa former – och att låta sig omges av en virtuell verklighet är en av dem.


Att kunna blanda den riktiga världen med en virtuell verklighet har alltid varit lockande, men det är inte förrän helt nyligen som det blivit möjligt tack vare den tekniska utvecklingen. Spel som Pokemon Go har skapat ett intresse för mixed reality, inte bara inom underhållnings- och nöjesbranschen, utan även inom olika tillämpningsområden i industrin.


Den här kursen tittar närmare på mänsklig interaktion med mixed reality som fenomen. Vi studerar olika aspekter av hur vi upplever mixed reality, utifrån faktorer som påverkar inlevelse och hur pass verklighetstrogen miljöerna är. Vi diskuterar hur människor agerar när de omsluts av en virtuell verklighet eller använder tekniken för att med hjälp av fjärrstyrning utföra vissa arbetsuppgifter . Vi tittar också på vilka metoder som kan användas för att skapa effektiva interaktionsscenarion och för att mäta kvaliteten på interaktionen med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa verktyg.

Kursen riktar sig till dig som är yrkesverksam.

Fördjupning

Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (A1N)

Institution

Institutionen för naturvetenskap och teknik

Kursen ges vid följande tillfällen

Förkunskapskrav: 180 högskolepoäng varav 15 högskolepoäng programmering samt Engelska 5/Engelska A.

Urval: Antal avklarade högskolepoäng tagna senast sista anmälningsdag (TPAV)

Kursplan

Anmälningskod: ORU-H5357