Lärarutbildning vid Örebro universitet

Kaltum Mohamud läser till lärare

Porträtt på Kaltum Mohamud.

Läraryrket skrämde henne först. Kaltum Mohamud trodde att hon måste kunna allt. Nu vet hon att det inte är så.
– Som lärare ska jag kunna vägleda ungdomarna och inte vara ett facit, säger hon.

Kaltum Mohamuds mamma är matematiklärare och hon har sedan barnsben fått höra hur bra det är att vara lärare. Hon såg framför sig stökiga ungdomar, jobbiga föräldrar och trodde att en lärare måste kunna allt inom sitt ämne.

När Kaltum Mohamud började sin utbildning till ämneslärare inom svenska och engelska trodde hon att läraren måste kunna allt.

– Men nu vet jag att det inte är så, som lärare ska jag vägleda ungdomarna till kunskap, inte vara ett levande facit, säger hon.

Hon gick på ett program med naturvetenskaplig inriktning på Thorildsplans gymnasium i Stockholm. Det var när en pedagog berättade om läraryrket som hon kom på andra tankar. Hon beskrev yrket som ett utmanande arbete med fördelar och svårigheter.

För att få en bra lärmiljö i klassrummet anser Kaltum Mohamud att läraren måste vara en bra ledare, vara den som leder och fördelar arbetet i klassrummet. Då blir det arbetsro med lugna elever och nöjda föräldrar.

Hon tycker att kurserna i skoljuridik har varit särskilt intressanta. Där har hon bland annat fått lära sig vilka lagar som skyddar eleverna.

– En lärare måste förklara för en elev om den inte förstår, det är deras rättighet.

Praktik under utbildningen

Under utbildningen har studenterna flera praktikperioder, något som Kaltum Mohamud tycker är bra eftersom att de får möjlighet att pröva yrket i verkligheten. Första praktiken var under programmets första termin. Praktiken var på en gymnasieskola där vissa elever var äldre än henne. Det var läskigt i början och hon undrade hur hon skulle kunna hålla lärarrollen, men det gick bra.

Den andra praktikperioden gjorde hon på högstadiet på Vivallaskolan. Där behövde hon skapa en relation med eleverna.

– Under första veckan fick jag lägga tid på att prata och umgås med eleverna, sen kunde jag börja undervisa.

Hon anser att eleverna hade en sorglig inställning när till sig själva när de välkomnade henne till ”Sveriges jobbigaste skola”. Kommunen har sedan något år lagt ned högstadiet på Vivallaskolan.

– Elevernas dåliga självkänsla fastnade hos mig. Nu jobbar jag på fritidsgården i Vivalla och möter eleverna där.

Kaltum Mohamud anser att det är skolans uppgift att vägleda ungdomar på rätt väg i livet. I de flesta klasser finns det en till två stycken elever som är på väg åt fel håll.

– Därför funderar jag på att läsa till kurser i kriminologi för att i undervisningen kunna förebygga brott och kriminalitet, säger Kaltum Mohamud.