UTBILDNINGSPLAN
Molekylär medicinsk biologi, 120 högskolepoäng
Molecular Medical Biology, 120 Credits
UTBILDNINGENS MÅL
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Mål för utbildningsprogrammet
MASTEREXAMEN
Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
(bilaga 2, högskoleförordningen)
MAGISTEREXAMEN
Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
(bilaga 2, högskoleförordningen)
Lokala mål för utbildningsprogrammet
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa kunskap om de regelverk som finns för handhavande av försöksdjur och genmodifierade organismer samt visa kunskap om hur en etisk ansökan utformas, och
- visa kunskap om, och praktisk färdighet i, hantering av patogena organismer.
DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR
Biologi, avancerad nivå, Molekylärmedicinsk metodik, 15 högskolepoäng
Biologi, avancerad nivå, Modellsystem, 15 högskolepoäng
Biologi, avancerad nivå, Nya sjukdomar och globala miljöproblem, 15 högskolepoäng
Biologi, avancerad nivå, Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
Valfri(a) kurs(er) inom ramen för universitetets utbud omfattande totalt 15 högskolepoäng
Biologi, avancerad nivå, Läkemedelsdesign och läkemedelsutveckling, 15 högskolepoäng
Biologi, avancerad nivå, Vetenskaplig metodik, 15 högskolepoäng
Biologi, avancerad nivå, Självständigt arbete, 30 högskolepoäng
DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET
Utbildningen omfattar 120 högskolepoäng (hp) och leder till en masterexamen med biologi som huvudområde. Studenten kan avsluta utbildningen efter 60 hp med en magisterexamen med biologi som huvudområde. Programmet är inriktat på att möjliggöra ingång till framtida forskarstudier för studerande inom de livsvetenskapliga och medicinska prekliniska områdena.
Programmet inleds med kursen Molekylärmedicinsk metodik, 15 hp. Därefter följer kurserna Modellsystem, 15 hp och Nya sjukdomar och globala miljöproblem, 15 hp. Den student som avser att avsluta programmet med magisterexamen läser därefter kursen Självständigt arbete, 15 hp. Övriga studenter avslutar första året antingen med Självständigt arbete, 15 hp, eller med valfri(a) kurs(er) ur universitetets utbud om 15 hp.
Under programmets andra år läser studenterna kurserna Läkemedelsdesign och läkemedelsutveckling, 15 hp, Vetenskaplig metodik, 15 hp och Självständigt arbete, 30 hp.
EXAMEN
Masterexamen
En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.
Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.
Magisterexamen
En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.
BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena biologi, biomedicinsk laboratorievetenskap, kemi eller medicin. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs B eller kurs 6 från gymnasieskolan.
För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.
URVAL OCH PLATSGARANTI
Platserna på programmet fördelas proportionellt efter antalet behöriga sökande i fyra urvalsgrupper utifrån de sökandes behörighetsgivande huvudområde; biologi, kemi, medicin/biomedicinsk laborationsvetenskap samt övriga sökande. Inom respektive grupp rangordnas de behöriga sökande efter totalt antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.
Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.
ÖVRIGA FÖRESKRIFTER
Undervisningen genomförs på engelska.
För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.
ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER
De som påbörjade utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 24 november 2008 till och med vårterminen 2013.
De som påbörjade utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 24 november 2008 till och med vårterminen 2014.
De som påbörjade utbildningen höstterminen 2012 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 14 juni 2011 till och med vårterminen 2015.