UTBILDNINGSPLAN

Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 högskolepoäng

Teacher Education Bridging Programme, 90 Credits

Programkod:
LKP1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2014-04-25 (dnr ORU 4.1-1398/2014)
Fastställd:
2015-03-10 (dnr ORU 4.1-1398/2014)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2015
Beslutad av:
Lärarutbildningsnämnden
Institution:
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

ÄMNESLÄRAREXAMEN
För ämneslärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7-9 ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl överblick över ämnesstudiernas huvudområde som fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl brett kunnande inom ämnesstudiernas huvudområde som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

För ämneslärarexamen ska studenten också
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande,
- visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
- visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning.

Färdighet och förmåga
För ämneslärarexamen ska studenten
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik,
- visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som
utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Kompletterande pedagogisk utbildning I, 30 högskolepoäng, (pedagogik, GXX)
Kompletterande pedagogisk utbildning II A, matematikens didaktik, 15 högskolepoäng, (matematik, GXX)
Kompletterande pedagogisk utbildning II A, musikens didaktik, 15 högskolepoäng, (musikpedagogik, GXX)
Kompletterande pedagogisk utbildning II A, naturvetenskapernas didaktik, 15 högskolepoäng, (naturvetenskaplig omvärldsorientering, GXX)
Kompletterande pedagogisk utbildning II A, samhällsvetenskapernas didaktik, 15 högskolepoäng, (samhällskunskap, GXX)
Kompletterande pedagogisk utbildning II B, 15 högskolepoäng, (pedagogik, GXX)
Kompletterande pedagogisk utbildning III, 30 högskolepoäng, (pedagogik, AXX)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen består av utbildningsvetenskaplig kärna, 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning, 30 högskolepoäng.

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling, lärande och specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- bedömning och betygsättning, och
- utvärdering och utvecklingsarbete.

Termin 1 innebär studier i kursen Kompletterande pedagogisk utbildning I, 30 högskolepoäng, som bland annat innehåller fem veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Övrig tid ägnas åt studier i utbildningsvetenskaplig kärna.

Termin 2 inleds med kursen Kompletterande pedagogisk utbildning II A, 15 högskolepoäng som innehåller fem veckors ämnesdidaktiskt inriktade studier samt fem veckors VFU. Terminen avslutas med kursen Kompletterande pedagogisk utbildning II B, 15 högskolepoäng, som bland annat innehåller fem veckors VFU.

Termin 3 innebär studier i kursen Kompletterande pedagogisk utbildning III, 30 högskolepoäng, som bland annat innehåller fem veckorsVFU. Övrig tid ägnas åt studier i utbildningsvetenskaplig kärna.

EXAMEN

Ämneslärarexamen

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och som omfattar ämnesstudier i ett undervisningsämne avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. För examen krävs att
1. studenten har gått igenom kompletterande pedagogisk utbildning,
2. kursfordringarna omfattar ämnesstudier om 90 högskolepoäng i ett undervisningsämne, och
3. studenten inom ramen för kursfordringarna har fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan och som omfattar ämnesstudier i ett undervisningsämne avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 210 högskolepoäng. För examen krävs att
1. studenten har gått igenom kompletterande pedagogisk utbildning,
2. kursfordringarna omfattar ämnesstudier om 120 högskolepoäng i ett
undervisningsämne, och
3. studenten inom ramen för kursfordringarna har fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Ämneslärare, grundskolans årskurs 7-9, ett undervisningsämne

Grundläggande behörighet samt ämnesstudier motsvarande sammanlagt 90 hp varav ett självständigt arbete om minst 15 hp i endera biologi, fysik, kemi, matematik, geografi eller religionskunskap. Se vidare Förordning SFS 2011:686.

Behörighetskrav för respektive ämne:

Biologi - kurser om 90 hp i biologi med relevans för undervisningsämnet biologi. Följande områden ska ingå: cellbiologi, zoologi, ekologi, botanik, mikrobiologi, genetik, evolution eller motsvarande.

Kemi - kurser om 90 hp i kemi med relevans för undervisningsämnet kemi. Följande områden ska ingå: oorganisk kemi, organisk kemi, biokemi och analytisk kemi eller motsvarande.

Fysik - kurser om 90 hp i fysik med relevans för undervisningsämnet fysik. Följande områden ska ingå: mekanik, ellära, termodynamik, vågfysik och modern fysik eller motsvarande.

Matematik - kurser om 90 hp i matematik med relevans för undervisningsämnet matematik. Följande områden ska ingå: analys i en variabel, linjär algebra och matematisk statistik eller motsvarande.

Geografi - kurser om 90 hp i geografi med relevans för undervisningsämnet geografi. Följande områden ska ingå: kulturgeografi och naturgeografi varav minst 30 hp är gjorda i endera ämnet.

Religionskunskap - kurser om 90 hp med successiv fördjupning samt med relevans för undervisningsämnet religionskunskap, inklusive världsreligionerna eller motsvarande.

Ämneslärare gymnasieskolan, ett undervisningsämne

Grundläggande behörighet samt ämnesstudier motsvarande sammanlagt 120 hp varav ett självständigt arbete om minst 15 hp i endera biologi, fysik, kemi, naturkunskap, matematik, företagsekonomi, geografi, musik, pedagogik, psykologi, religionskunskap eller sociologi. Se vidare Förordning SFS 2011:686.

Behörighetskrav för respektive ämne:

Biologi - kurser om 120 hp i biologi med relevans för undervisningsämnet biologi. Följande områden ska ingå: cellbiologi, zoologi, ekologi, botanik, mikrobiologi, genetik, evolution eller motsvarande.

Kemi - kurser om 120 hp i kemi med relevans för undervisningsämnet kemi. Följande områden ska ingå: allmän kemi, oorganisk kemi, organisk kemi, biokemi och analytisk kemi eller motsvarande.

Fysik - kurser om 120 hp i fysik med relevans för undervisningsämnet fysik. Följande områden ska ingå: mekanik, ellära, termodynamik, vågfysik och modern fysik eller motsvarande.

Naturkunskap - kurser om 120 hp i tre naturvetenskapliga ämnen, med relevans för undervisningsämnet naturkunskap. Följande områden ska ingå: minst 30 hp i biologi och 30 hp i kemi. Resterade poäng i fysik eller geovetenskap.

Matematik - kurser om 120 hp i matematik med relevans för undervisningsämnet matematik. Följande områden ska ingå: analys i en och flera variabler, linjär algebra, kombinatorik, abstrakt algebra och matematisk statistik eller motsvarande.

Företagsekonomi - kurser om 120 hp med successiv fördjupning och med relevans för undervisningsämnet företagsekonomi.

Geografi - kurser om 120 hp i geografi med relevans för undervisningsämnet geografi. Följande områden ska ingå: kulturgeografi och naturgeografi varav minst 30 hp är gjorda i endera ämnet.

Musik - kurser om 120 hp med successiv fördjupning i ämnet samt med relevans för undervisningsämnet musik.

Pedagogik - kurser om 120 hp i med successiv fördjupning i ämnet samt med relevans för undervisningsämnet pedagogik.

Psykologi - kurser om 120 hp i ämnet med successiv fördjupning samt med relevans för undervisningsämnet psykologi.

Religionskunskap - kurser om 120 hp i ämnet med successiv fördjupning samt med relevans för undervisningsämnet religionskunskap, inklusive världsreligionerna eller motsvarande.

Sociologi - kurser om 120 hp i ämnet med successiv fördjupning samt med relevans för undervisningsämnet sociologi.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Ämneslärare, grundskolans årskurs 7-9, ett undervisningsämne

Antal högskolepoäng tagna sista anmälningsdag. Urvalet sker enligt följande prioriteringsordning.

1. Sökande med ämneskunskaper i kemi, biologi, fysik eller matematik.

2. Sökande med ämneskunskaper i geografi eller religionskunskap.

Ämneslärare gymnasieskolan, ett undervisningsämne

Antal högskolepoäng tagna sista anmälningsdag. Urvalet sker enligt följande prioriteringsordning.

1. Sökande med ämneskunskaper i kemi, biologi, fysik, matematik eller naturkunskap.

2. Sökande med ämneskunskaper i företagsekonomi, pedagogik, psykologi eller sociologi

3. Sökande med ämneskunskaper i geografi eller religionskunskap.

4. Sökande med ämneskunskaper i musik.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmännen i regionen. Avtalen innebär att VFU ska göras inom den verksamhet dessa bedriver. Den studerande ska söka VFU-placering i skolområde/arbetslag genom Lärarutbildningsverktyget LUV. VFU-placering ska ske så att jäv ej kan uppstå i samband med genomförandet samt bedömningen av VFU.

Inom programmet kan vissa kostnader för studenten tillkomma. Exempel på detta är resor i samband med VFU och i vissa kurser även utrustning samt tillfälligt högre levnadsomkostnader vid förläggning av vissa moment på annan studieort.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.