Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att surfa vidare godkänner du det. Läs mer om cookies

This page in English

Vetenskapsteori, teknik, funktionsnedsättning och funktionshinder: ett tvärvetenskapligt perspektiv, 7,5 högskolepoäng

Theory of Science, technology and disability: an interdisciplinary perspective, 7,5 higher education credits

Kursuppgifter

Forskarutbildningsämne

  • Handikappvetenskap

Kursplan

Kursplan

Schema

Schema

Kursstart

10 januari 2017

Kontaktpersoner

Kursens innehåll

I kursen behandlas den logiska empirismen, kritisk rationalism, paradigmteorin, hermeneutik, kritisk realism och post-strukturalism.

Ontologiska frågor behandlas utifrån såväl realism som icke-realism.

Epistemologiska frågor om kunskapens natur, möjligheter och begränsningar tas upp liksom frågor om kunskapsproduktion i en tvärvetenskaplig kontext såsom Science, Technology and Society (STS), och funktionshinder.

Slutligen behandlas också relationen mellan kunskapsteori, metod och etiska frågor utgående från FN:s deklaration om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

 

Anmälan

Senast 30 november.

Kontakt

Kursansvarig: Berth Danermark

Kursadministration: This is an email address