”Studentlivet är det absolut bästa med Örebro”

Daniel tittar in i kameran och ler

En lagom stor stad med ett jätteroligt studentliv – och där det är enkelt att hitta vänner. Så beskriver ekonomistudenten Daniel Lagos Sundberg Örebro.
– Campus är en naturlig samlingsplats dit alla kommer för att hänga, säger han.

Hur är det att plugga på Örebro universitet?

– För mig var Örebro universitet förstahandsvalet och min utbildning är väldigt bra. Det märks att Örebro universitet blir alltmer attraktivt och att många företag jobbar hårt mot universitetet för att rekrytera. De nyutexaminerade är attraktiva på arbetsmarknaden.

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?

– Studentlivet är det absolut bästa med Örebro. Det är så många nyinflyttade som vill träffa nya vänner och alla samlas på campus, det blir den naturliga samlingsplatsen. Det är enkelt att hitta gemenskap och träffa vänner.

Hur är det att bo i Örebro?

– Örebro är en lagom stor stad – du hoppar på cykeln och är framme på tio minuter. Det är en skön frihetskänsla att kunna ta sig överallt med cykel. Ändå är Örebro en riktig stad med ett stort utbud av både restauranger, pubar, nattklubbar och naturupplevelser. Och bostadsmarknaden är annorlunda jämfört med i Stockholm: du behöver inte ha stått i bostadskö sedan du var 18 år. Du kommer att hitta lägenhet ändå.