Här är nya Studenthälsan: ”Våga ta steget mot att må bättre”

Samuel Sparrow, Synneve Otterbeck och Sofia Thevathason.

Hos Studenthälsan möter du Samuel Sparrow, Synneve Otterbeck och Sofia Thevathason. ”Vi vill att alla ska känna sig välkomna”, säger Synneve Otterbeck.

Nu öppnar Studenthälsan i Långhuset på Örebro universitet. Här kan du som är student boka samtal med kurator och ta del workshops, föreläsningar och goda råd.
– Att komma till oss kan vara första steget mot att må bättre, säger Synneve Otterbeck, kurator vid Studenthälsan.

Studenthälsan hittar du i Långhuset, L1215, nära Infocenter. Läs mer på Studenthälsans hemsida

Tillsammans med kollegorna Sofia Thevathason och Samuel Sparrow har hon fått i uppdrag att bygga upp den nya Studenthälsan, som numera drivs i universitets egen regi och är en del av Studentavdelningen.

– Det som är nytt är att vi även har ett uppdrag att jobba förebyggande, vilket innebär att vi kommer att arrangera workshops, föreläsningar och andra gruppaktiviteter. Exakt vad det blir beror på hur efterfrågan ser ut, berättar Synneve Otterbeck.

Fler samarbeten på campus

Studenthälsan kommer även att samarbeta med andra organisationer för att kunna möta studenternas behov.

– Det kan vara ungdomsmottagningen, RFSL, vårdcentralen, Örebro studentkår eller Universitetskyrkan. Vi hoppas också kunna bli en del av introduktionen för nya studenter.

Det finns också möjlighet för studenter att boka tid för enskilda stödsamtal med kurator. Varje fredag lägger Studenthälsan ut nya tider på hemsidan, som snabbt bokas upp.

– Vi ser ett stort behov hos våra studenter. Och vi ser hellre att du som är student söker en gång för mycket än för lite. Om du behöver mer än stödsamtal hjälper vi dig vidare, säger Synneve Otterbeck.

Studierelaterad ohälsa

Studenthälsan är ett komplement till ordinarie hälso- och sjukvård och erbjuder inte psykologisk eller medicinsk behandling. Om du behöver behandling eller medicinering hänvisar Studenthälsan i första hand till vårdcentral.

Är läget akut, ring 112. Studenthälsan hjälper framför allt till vid studierelaterad ohälsa.

– Det kan handla om stress, oro, ångest eller andra livsstilsfrågor som påverkar dig som student. Är du osäker så tycker vi att du ska höra av dig, säger Synneve Otterbeck.

Stöd via Studenthälsan är kostnadsfritt och all personal har tystnadsplikt. Du som har en pågående kontakt med den gamla Campushälsan kommer att kunna fortsätta gå dit under en övergångsperiod.

Text och foto: Anna Lorentzon

Vårens workshops och föreläsningar hos Studenthälsan

Tisdag 4 april 12.15-12.45 Hörsal L2: Infoträff/Föreläsning om Studenthälsan

Måndag 17 april 16.15-17.00 Hörsal L2: Föreläsning om stress

Tisdag 25 april 16:15-17.30 L134: Workshop om mindfulness

Onsdag 3 maj 16:15-17.30 L134: Workshop om andning och avslappning

Studenthälsans hemsida kommer fler föreläsningar och workshops att publiceras.