Örebrostudenten Kristina är en av framtidens kvinnliga ledare: ”Jag vill göra skillnad”

Kristina Khajo talar och gestikulerar.

I framtiden vill Kristina Khajo hjälpa företag globalt att göra sin verksamhet mer hållbar. Här håller hon tal under galan som avslutade European Leadership Academy's Summer School.

Som enda svensk valdes civilingenjörsstudenten Kristina Khajo från Örebro universitet ut till en europeisk sommarskola för framtiden unga kvinnliga ledare i Prag.
– Den här veckan har förändrat mitt liv, säger hon.

Kristina Khajo brinner för ledarskap och har alltid haft höga ambitioner och drömmar om att bidra till en bättre värld. När hon hörde talas om European Leadership Academy som arrangerar sommar- och vinterskolor för framtidens unga kvinnliga ledare i olika europeiska städer var hon först lite tveksam, men skickade ändå in en ansökan.

– I vintras var jag tredje reserv, men nu i sommar kom jag in. Jag blev helt överlycklig, berättar hon.

Som stipendiat får man både resa, mat och boende finansierat. Under en julivecka tog de 29 deltagarna från lika många länder del av ett fullspäckat program med workshops, paneldiskussioner, föreläsningar och studiebesök. Ledarskap, kodning, hållbarhet, AI och etik samt konsten att tala inför folk var några av de ämne som togs upp. På kvällarna bjöds det på fina middagar och nätverkande med allt ifrån entreprenörer till diplomater.

Gruppbild på 29 kvinnor som deltog under veckan.

Framtidens ledare. Unga kvinnor från 29 olika länder deltog under veckan.

– Allt med skolan var otroligt lyxigt, lärorikt och roligt, men även väldigt intensivt eftersom vi var i gång från åtta på morgonen fram till midnatt varje kväll. Det som gjorde det roligt var dock att vi tjejer var ett så himla bra gäng, som alla brinner för ledarskap och samhällsfrågor. Den här veckan har verkligen förändrat mitt liv, säger Kristina Khajo.

På vilket sätt?

– Att få umgås med otroligt ambitiösa och kunniga personer som vill samma sak som jag fick mig att växa som person. Och att dessutom få möta alla panelister och föreläsare – jag har fått lära mig om yrken jag inte ens visste fanns och har fått otroliga kontakter från hela Europa som jag inte trodde var möjligt för mig att få. Det har varit jätteinspirerande och jag är så taggad inför framtiden.

Vad tar du med dig av den här veckan?

– Den har verkligen öppnat upp världen för mig. Det finns så mycket mer än Örebro och Sverige, världen är så stor och ingenting är omöjligt. Även om själva skolan är slut så känns det som att det här bara är början – både på ett nytt kapitel och på framtiden. Den här resan och alla de människor jag har lärt känna kommer att följa mig i resten av mitt liv.

Du fick en utmärkelse för dina kommunikationsförmågor också, berätta!

– Sista kvällen arrangerades en avslutande gala där alla tjejer fick sina diplom och sju olika priser delades ut. När jag fick ta emot priset för bästa kommunikationsförmåga blev jag först lite chockad, men sedan blev jag verkligen otroligt glad. Det är en så cool och givande upplevelse att få en sådan bekräftelse över sina förmågor – jag är verkligen från botten av mitt hjärta så tacksam över att ha fått den här möjligheten, säger Kristina Khajo.

Kristina Khajo längst till höger håller diplom som visar att hon fått pris för bästa kommunikationsförmåga. Två andra kvinnor står bredvid.

Kristina Khajo fick ta emot pris för bästa kommunikationsförmåga.

Nu väntar en termin som utbytesstudent i Nice, Frankrike. Till våren skriver Kristina Khajo examensarbete innan hon tar examen från programmet Civilingenjör, industriell ekonomi vid Örebro universitet.

Vad händer i framtiden?

– Jag vill först till Stockholm och sedan förhoppningsvis jobba utomlands någon gång. Det finns så många möjligheter där ute i världen och jag tror att jag har större chans att göra skillnad i en storstad. Jag vill bidra till förändring och göra världen till en bättre plats. För mig innebär det förhoppningsvis att kunna hjälpa företag globalt att göra sin verksamhet mer hållbar i framtiden – miljömässigt, ekonomiskt och socialt, säger Kristina Khajo.

Text: Anna Lorentzon
Foto: European Leadership Academy

European Leadership Academy

Över 6000 unga kvinnliga européer ansökte till European Leadership Academy Summer School 2022 som arrangerades under en julivecka i Tjeckiens huvudstad Prag. 29 kvinnor från 29 länder inom EU, på Balkan samt Ukraina, valdes ut av en jury.

European Leadership Academy’s målsättning är att identifiera och stötta kvinnliga talanger samt uppmuntra unga kvinnor att ta täten i teknikrevolutionen.

Här kan du läsa mer om European Leadership Academy.