AI in Mining lockade storpublik: ”Har lett till flera diskussioner om nya samarbeten”

1/8

Hur kan AI användas för att göra gruvindustrin mer autonom, effektiv och grön? Det var frågan som stod i fokus för årets upplaga av AI in Mining, som anordnades av Swedish Mining Innovation och AI Impact Lab.
– Vi hade både intressanta diskussioner mellan olika aktörer under lunchen i Örebro, samtidigt som representanter från gruvbolag i norra Sverige och flertalet internationella organisationer som deltog online var engagerade i chatten, säger Lotta Sartz, projektledare på Swedish Mining Innovation och AI Impact Lab.

Eventet AI in Mining har etablerat sig som en tradition, vilket också märks på publiktillströmningen. Onsdagens event lockade över 100 personer, varav ett 40-tal deltog i ORU Innovation Arena vid Örebro universitet medan ett 60-tal var med digitalt.

Bland deltagarna fanns företrädare från gruvföretag, teknikleverantörer, stora och små företag, institutioner, myndigheter, forskare och journalister.

– Det känns verkligen roligt. Intresset för det här eventet har ökat för varje år, både för fysiskt och digitalt deltagande. Vi hade både intressanta diskussioner mellan olika aktörer under lunchen i Örebro, samtidigt som representanter från gruvbolag i norra Sverige och flertalet internationella organisationer som deltog online var engagerade i chatten. Jag vet redan nu att flera synergier och diskussioner om nya samarbeten har ägt rum mellan aktörer som både var med fysiskt och digitalt, säger Lotta Sartz, projektledare.

Tanken med AI in Mining, som arrangeras av Swedish Mining Innovation och AI Impact Lab, är dels att skapa en mötesplats för nätverkande mellan industri och akademi, dels sprida kunskap från pågående forsknings- och utvecklingsprojekt.

– Den här typen av event möjliggör att människor träffas och börjar prata. Just vid AI in Mining är det många små innovativa teknikföretag som träffar forskare, större teknikleverantörer och representanter från gruvbolag. Kombinationen av att man har olika bakgrund och expertis, samtidigt som man får höra om forsknings- och utvecklingsprojekt från olika delar av gruvekosystemet, och även närliggande sektorer, gör att nya idéer och samarbeten har lätt att uppstå, säger Lotta Sartz.

På talarlistan fanns Renu Kannu från CORE Innovation Hub i Perth i Australien, Simon Larsson från Luleå tekniska universitet, Urban Wikman från Algoryx, Martin Rugfelt från SentianAI, Jyrki Salmi från Uleåborgs universitet, Daniel Eriksson Pitt från ChainTraced, Malin Rosqvist från RISE, Göran Stenberg och Oskar Lundberg från Epiroc, samt Todor Stoyanov från Örebro universitet.

– Det känns som att vi har hittat rätt med programinnehållet. För alla AI in Mining-event som vi har haft, detta är det fjärde, så har vi en internationell utblick, något som ger lite wow-känsla och inspiration för framtiden. I år hade vi en presentation om en testanläggning för automation och robotik i Perth, Australien; en gigantisk anläggning där industri, forskning och innovationskluster kan samarbeta och testa nya lösningar för säkrare och mer hållbar gruvdrift i fullskala.

Vad händer härnäst?

– Närmast i pipen är att vi väntar på besked om nästa stora satsning på innovationsprogram från Vinnova, Formas och Energimyndigheten – Impact Innovation. Beslut om vilka konsortier som kommer att bli beviljade medel för att starta programkontor meddelas 27 februari, och därefter kommer de nya programmen starta redan i mars. Vi håller naturligtvis tummarna för att det programförslag som lämnats in från gruv- och stålsektorn kommer vara ett av de som startas i år, säger Lotta Sartz och fortsätter:

– Under våren kommer vi i vanlig ordning att arrangera en gruvlunch, i år blir det den 17 maj. På gruvlunchen kommer Sara Carlsén från Boliden att berätta om det stora arbetet som görs i branschen inom biologisk mångfald. Årets gruvmingel, Mining@ORU, kommer att gå av stapeln 25 september. Det kommer i vanlig ordning att bli ett fullspäckat program med en blandning av forskarpresentationer och annat som rör gruvekosystemet, säger Lotta Sartz.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jesper Eriksson