Food & Health@ORU gav idéer till fortsatta studier: ”Diskussionen var konstruktiv”

Scott Montgomery.

Scott Montgomery, professor i klinisk epidemiologi vid Institutionen för medicinska vetenskaper, berättade om epidemiologiska koncept som är relevanta för forskning inom mat och hälsa.

En chans att inspirera, sprida kunskap, nätverka och hitta samarbeten med andra parter. Det är tanken bakom seminarieserien Food & Health@ORU. I slutet av februari diskuterade forskarna Scott Montgomery, Tuulia Hyötylainen och Katja Fall frågan om hur vi kan klarlägga kostens och näringens effekter på hälsan.

Under seminariet presenterade Scott Montgomery, professor i klinisk epidemiologi vid Institutionen för medicinska vetenskaper, epidemiologiska koncept som är relevanta för forskning inom mat och hälsa. Tuulia Hyötyläinen, professor i kemi vid Institutionen för naturvetenskap och teknik, gav en kort översikt över metabolomik och andra verktyg inom precisionsnutrition, medan Katja Fall, professor i klinisk epidemiologi vid Institutionen för medicinska vetenskaper, berättade om SIMPLER, en nationell infrastruktur för ett hälsosamt liv.

Seminarium.

Lavinia Gunnarsson, Katja Fall, Tuulia Hyötyläinen och Scott Montgomery.

Hallå där, Scott Montgomory. Hur var det att föreläsa på seminarieserien Food & Health@ORU?

– Seminariet var välorganiserat och välbesökt. Diskussionen var konstruktiv, säger Scott Montgomory.

Varför är det viktigt för dig att presentera din forskning i ett sådant här sammanhang?

– Jag tycker att det är nyttigt att få feedback och förslag från personer från olika discipliner. Ibland kan ett samarbete inledas efter sådana möten. Seminariet fick mig att fundera över hur man presenterar information på ett sätt som är tydligt för personer från olika discipliner.

Har seminariet resulterat i några konkreta resultat, idéer eller samarbeten som du kan ha nytta av framöver?

– Jag är inte säker på att det är konkret än, men en liten grupp av oss diskuterade möjliga studier med SIMPLER. Dessutom har studien som jag presenterade precis godkänts av en tidskrift, så den kommer att publiceras relativt snart, säger Scott Montgomory.

Seminarieserien Food & Health@ORU arrangeras av Samverkansplattformen Mat och hälsa. Läs mer på plattformens hemsida.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jasenka Dobric