Våra forskare är dina lärare

Som student på Örebro universitet får du ta del av kunskap som bygger på rykande aktuell forskning. Våra forskare är nämligen dina lärare.

Vad behöver du för att känna dig trygg i din framtida yrkesroll och för att stå dig i konkurrensen om drömjobbet? Som student vid Örebro universitet kommer du ut i arbetslivet med kunskap och färdigheter som bygger på det allra senaste inom forskningen. Här pågår forskning och utbildning sida vid sida – och här finns en närhet mellan studenter och lärare.

Möt några av våra forskare – som också är dina lärare

Ida Flink

”Vi har en väldigt nära kontakt med våra studenter”

Ida Flink forskar om smärta, stress och sömn. Hon undervisar studenter som läser Psykologprogrammet.

Magnus Boström

"Våra studenter bidrar med insikter till min forskning"

Magnus Boströms forskning handlar om konsumtion, aktivism och hållbarhet. Han undervisar i sociologi.

Flera av våra forskare är internationellt erkända i sina respektive forskningsområden. Detta betyder att undervisningens forskningsanknytning är stark i ämnet, vilket i sin tur bidrar positivt till undervisningens kvalitet, aktualitet och relevans.

Magnus Boström, professor
Martin Magnusson

”Det är häftigt när studenter får en aha-upplevelse”

AI-forskaren i Martin Magnusson forskar om robotar och självkörande maskiner. Han undervisar civilingenjörsstudenter.

Natalie Barker-Ruchti

”Jag vill ge mina studenter verktyg att förändra idrotten”

Natalie Barker-Ruchti forskar om övergrepp inom idrotten. Här undervisar hon studenter som läser idrott.

Sam de-Boise

”Jag kombinerar min passion för musik med politiska frågor”

Sam de-Boise forskar om musik, genus och jämställdhet. Han undervisar vid Musikhögskolan på Örebro universitet.

Magnus Hansson

"Att vara lärare vid ett universitet är helt fantastiskt"

Magnus Hansson forskar om ekonomi, jämställdhet och pedagogik. Han undervisar på Handelshögskolan.

Åsa Öström

"Framtidens hållbara mat ska vara både god och hälsosam"

Åsa Öström forskar om smak, doft och sensorik. Hon möter alla studenter som läser måltidskunskap och värdskap.

En forskare tittar i ett mikroskop.

Forskning som gör skillnad

Örebro universitet bedriver forskning i 36 olika ämnen inom humaniora och socialvetenskap, medicin och hälsa samt naturvetenskap och teknik.

Tre studenter som läser.

Hitta din utbildning

Välj bland över 80 olika program som hjälper dig att nå dina drömmar.

Studenter på campus.

Ta hjälp av en studievägledare

Fråga våra studievägledare om ämnen, kurser, program och arbetsmarknad.